Sida 1 av 2
Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 11:37
av NSD
Hej. är ny här på jagrullar.se
har idag en BMW 320ci - 04 men behöver lite mer utrymme och starkare motor, funderar därför på att byta till en s60 t5. har några frågor som jag vore väldigt tacksam för om nån kunde hjälpa mig med.
År det nån speciell årsmodell man ska undvika?
Vilken utrustning tycker ni man ska ha, vilken stereo är bäst(har hört att volvo har väldigt bra orginalanläggningar)?
Kan man stänga av airbag för barnstol?
Hur är det att chippa bilen, fördel/nackdel?
/NSD
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 12:23
av greeeken
Tjena
Antar att du har en e46a
Min bror har det och kan ju direkt säga att min s60 är MKT rymligare både fram o bak.
Stolarna är även dom bättre.
Oavsett vilken stereo du tar så är den bättre än vad du kan få i en E46 orginal.
Tycker man kan undvika dom tidiga modellerna, men det gäller ju alla slagt märken.
Räkna med ökad bränsle förbrukning.
När det gäller chippa så finns det alltid för o nackdelar.
Nackdelar är att allt kan gå åt skogen.
Fördelar
Starkare snabbare bil o mindre soppa.
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 12:28
av Qualia
Om du ska chippa bilen senare e det nog lönsamare att satsa en 2.5T från 04 uppåt..
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 12:29
av greeeken
Får man fråga varför?
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 13:31
av Qualia
Som sagt chipa man en 2.5T blir den ju ungefär som en T5. Ville man få ut ännu mer kraft, då bör man dock satsa på T5. Väljer man en 2.5T är det ju mer ekonomiskt..
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 13:33
av XC90_Executive
Om du kan tänka dig att lägga ut lite mer så satsa på en MY05 och framåt. Då fick S60/V70 en facelift. Både interiör/exteriör fick ett fint lyft (även andra komponenter blev mycket bättre) och känns betydligt fräschare. T5 motorn blev då rejält uppgraderad med mycket delar gemensamt med R-modellen. En PPC-dosa från BSR (för 7 900kr) ger MY05< S60 T5 318hk/445Nm.
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 18:19
av ah17
Varför inte ta steget fullt ut och gå på en S80 så får du även plats i baksätet? Faceliftat från -04.
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 21:40
av NSD
Tack för all info. Nu är det bara att lusläsa blocket och vänta på rätt bil. Vill gärna inte betala mer än 110tusen, men då antar jag att man måste ta en 01-02:a.
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: mån 15 sep 2008, 21:51
av XC90_Executive
Re: Byta från BMW till s60 t5
Postat: tis 16 sep 2008, 01:33
av Billy
NSD skrev:Hej. är ny här på jagrullar.se
har idag en BMW 320ci - 04 men behöver lite mer utrymme och starkare motor, funderar därför på att byta till en s60 t5. har några frågor som jag vore väldigt tacksam för om nån kunde hjälpa mig med.
År det nån speciell årsmodell man ska undvika?
Vilken utrustning tycker ni man ska ha, vilken stereo är bäst(har hört att volvo har väldigt bra orginalanläggningar)?
Kan man stänga av airbag för barnstol?
Hur är det att chippa bilen, fördel/nackdel?
/NSD
Hej och välkommen till forumet.
Till att börja med är S60 en hemskt trång bil invändigt även om den är större än din nuvarande, men många mindre bilar än S60 har mycket bättre innerutrymmen som ex. Audi A4 B6/B7 och Saab 9-3 SS.
Egentligen tycker jag du ska leta en -05 men läste att du letade bil i 110000 kr klassen så då får du nog hålla dig till de första. Nackdelen är att jag upplever dessa årsmodeller vara hemskt knarriga, gnissliga och gnekande invädigt. VId faceliftet till MY05 blev det stor skillnad, men även på MY04 är det märkbart bättre än tidigare.
Ta en bil med så mycket utrustning som möjligt. Sportstolar är ett måste. Stora stereon heter HU-803 och brukar normalt sett vara utrustade med premium-sound högtalare och då är ljudet riktigt bra. Även den vanligare stereon HU-603 med highperformance högtalare är helt okej för att vara originalljud.
Airbag är tillval och ej standard, om din bil har airbag skall den gå att stänga av men om jag inte minns helt fel var även funktionen att kunna stänga av den ett tillval. Detta är antagligen individuellt per bil så kolla det på varje bil du kollar på.
Chippning har jag ingen erfarenhet av. T5-motorn är som bäst från och med modellår 05 då den fick 6-växlad låda, mer effekt och mera vrid på låga varvtal. T5:orna 01-04 upplever jag jämfört med den mindre varianten 2,4T/2,5T slöare på låga varv och det är först vid 3000varv och uppåt T5 visar vart skåpet ska stå. I hastigheter under 110 tvivlar jag på att T5 ger ngt verkligt mervärde .