Sida 1 av 2

Råd - tjänstebil

Postat: ons 03 sep 2008, 22:14
av Stefan62
Jag är av arbetsgivaren tillfrågad om jag vill ha tjänstebil.

Bilen får kosta 7,5 basbelopp totalt, dvs ca 307000:-

Eftersom jag kör V70 idag så var det min första tanke att välja V70 med etanolmotor. Efter att ha konstaterat att jag i princip får en standardutrustad modell för det priset och samtidigt en nästintill fullutrustad SAAB 95 Sportcombi, inklusive skinnklädsel, automat, dragkrok och en massa andra "paket" så blir jag lockad att lämna Volvo...

Kan nån ge mig ett råd hur man bör tänka!?

Stefan

Re: Råd - tjänstebil

Postat: tor 04 sep 2008, 07:08
av Loner
Är det bilvalet du funderar över så låter det ju vettigt att välja en saab om du gillar den bilen och dess utrustning.

/L

Re: Råd - tjänstebil

Postat: tor 04 sep 2008, 09:20
av Lövet
Inte så mycket att fundera över egentligen. Vill du ha en slö Volvo tom på utrustning eller eller en pigg Saab med mycket utrustning? Visst är Volvon modernare och säkre bättre på alla punkter men hur stor är skillnaden egentligen? Jag tror Volvon kommer kännas som en hemskt torr och tråkig bil i jämförelse med en fullutrustad Saab, hur gammal den än är som konstruktion.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: tor 04 sep 2008, 10:12
av Guligan
Måste du välja en fabriksny bil? Det finns gott om V70 -08:or (t.ex. demokörda) med bättre pris.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: tor 04 sep 2008, 10:31
av Arese
Stefan62 skrev:Jag är av arbetsgivaren tillfrågad om jag vill ha tjänstebil.

Bilen får kosta 7,5 basbelopp totalt, dvs ca 307000:-

Eftersom jag kör V70 idag så var det min första tanke att välja V70 med etanolmotor. Efter att ha konstaterat att jag i princip får en standardutrustad modell för det priset och samtidigt en nästintill fullutrustad SAAB 95 Sportcombi, inklusive skinnklädsel, automat, dragkrok och en massa andra "paket" så blir jag lockad att lämna Volvo...

Kan nån ge mig ett råd hur man bör tänka!?

Stefan
Hej
Man brukar ju ange inköpsbelopp netto och om ni har Volvos "standardramaavtalsrabatt" om 10% innebär det att du kan handla för cirkus 340 kkr brutto. Detta motsvarar en V70 2,5FT Summum med metallic + några småsaker till. Jag skulle lätt föredra en sådan framför dinosaurien 9-5 med aldrig så mycket gadgets och lulllull.

Mvh
Arese

Re: Råd - tjänstebil

Postat: tor 04 sep 2008, 11:18
av Lövet
Guligan skrev:Måste du välja en fabriksny bil? Det finns gott om V70 -08:or (t.ex. demokörda) med bättre pris.
Då han säkert får Volvos standardrabatt på 9-10% så är demobilar ingen fördel. Oftast brukar de ju ligga i det prisintervallet. Sedan är det ovanligt att tjänstebilsavtal tillåter begagnade bilar alls.

För 307 netto finns en hel del trevligt att välja på, måste det vara etanol? En snål diesel kan annars vara ett bra alternativ modell Audi A4, BMW 320d, Mercedes C200CDI osv. Hur ser ditt avtal ut, betalar du bara förmånsvärde? Är det du eller företaget som betalar drivmedlet? Hur mycket kör du per år? Lite detaljer runt tjänstebilsavtalet hjälper till att komma med en vettig rekommendation.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: lör 06 sep 2008, 07:45
av Stefan62
andreas_lofgren skrev:
Guligan skrev:Måste du välja en fabriksny bil? Det finns gott om V70 -08:or (t.ex. demokörda) med bättre pris.
Då han säkert får Volvos standardrabatt på 9-10% så är demobilar ingen fördel. Oftast brukar de ju ligga i det prisintervallet. Sedan är det ovanligt att tjänstebilsavtal tillåter begagnade bilar alls.

För 307 netto finns en hel del trevligt att välja på, måste det vara etanol? En snål diesel kan annars vara ett bra alternativ modell Audi A4, BMW 320d, Mercedes C200CDI osv. Hur ser ditt avtal ut, betalar du bara förmånsvärde? Är det du eller företaget som betalar drivmedlet? Hur mycket kör du per år? Lite detaljer runt tjänstebilsavtalet hjälper till att komma med en vettig rekommendation.
Jag betalar förmånsvärde för bilen + extrautrustning + bensinförmån. Beräknad körsträcka i tjänsten 1500 mil och privat ca 2000 mil. I övrigt inga förmåner.

Jag kör idag en V70, 2003 och den har gått ca 6000 mil. Min årskostnad med skatt, försäkring, bensin, service och trängselskatt blir minst 40000:-. Värdeminskningen har jag inte räknat med, men den är säkert 1000 - 1500:- per månad fortfarande.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: lör 06 sep 2008, 11:17
av Lövet
Om arbetsgivaren betalar bränslet och skatten och du sedan förmånsbeskattas för detta så ska du givetvis ha diesel. Privatmilen blir betydligt billigare då.

Eftersom det inte verkar som att du får något bruttolöneavdrag så är det (utan att göra en exakt kalkyl) nästan säkert att det kommer bli billigare med tjänstebil för dig.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: lör 06 sep 2008, 11:21
av Stefan62
andreas_lofgren skrev:Om arbetsgivaren betalar bränslet och skatten och du sedan förmånsbeskattas för detta så ska du givetvis ha diesel. Privatmilen blir betydligt billigare då.

Eftersom det inte verkar som att du får något bruttolöneavdrag så är det (utan att göra en exakt kalkyl) nästan säkert att det kommer bli billigare med tjänstebil för dig.
Tack för svaret, men jag var nog inte tillräckligt tydlig....

Diesel - ok, men då får jag betala trängselskatt ca 8000:- per år, eftersom jag passerar 2 ggr per dag under dyraste tiden.

Bruttolöneavdrag - jo, tyvärr, 3000:- som jag missade att ange tidigare.

Re: Råd - tjänstebil

Postat: lör 06 sep 2008, 11:47
av VolvoB20
Stefan62 skrev:
andreas_lofgren skrev: Diesel - ok, men då får jag betala trängselskatt ca 8000:- per år, eftersom jag passerar 2 ggr per dag under dyraste tiden.
En tjänstebil måste du ha i 3 år.

Slippa trängselskatt för miljöbil förvinner när som helst.
Trängselskatt nog att förmånsbeskattas på tjänstebilen snart ochså det 8000 kr / år kommer du nog inte ifrån om något år :-(

Jag skulle i alla fall råkna med att få punga ut med de 8000 kr var sig jag kör privat eller tjänstebil