Sida 1 av 2
knäppande ljud (koppling).
Postat: lör 13 aug 2005, 19:26
av bjohansson
Hejsan.
Förut ägde jag en s60 -01. När jag hade den var det ett knäppande ljud när man släppte upp kopplingen (släppte upp till dragläge). Det började med några knäpp i början och sen blev det bara värre och värre. Jag sa i alla fall till vid en service och de bytte "något" som var på garanti. Efter detta blev det hur bra som helst, inte ett ljud.
Nu har jag i alla fall köpt en ny s60 -04 och tycker att jag upplever detta ljud igen. Är det någon som har samma problem, eller vet vad är som ska bytas? Kommer inte ihåg vad han bytte på min förra.
MVH
Johansson
Postat: lör 13 aug 2005, 19:42
av Knasen
Tjenare,
Stödlager eller urkopplingslagret eller kopplingslamellen? skulle tippa på urkopplingslagret.
Postat: lör 13 aug 2005, 19:45
av bjohansson
Om inte jag har fått allt om bakfoten "är inte så kunnig på bilar" så har jag för mig att han bytte något bak..

eller?
Postat: lör 13 aug 2005, 19:57
av Knasen
Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
Postat: lör 13 aug 2005, 20:02
av bjohansson
knäpper gör det ju bara när jag når dragläge. Har man ingen växel i och trampar kopplingen så hörs inget.
Men ditt svar låter troligt. Jag ska testa. Tack så mycket.
Postat: lör 13 aug 2005, 20:20
av CarMan
om ljudet hörs tydligast när du har rutan nera & presis i dragläge, man bara en kortare stund. Sen måsta man backa & då hörs det igen för att sedan koma igen om man kör frammåt.
är det så här? & det är lite gnet , til, knäp.
då är det från splinsen i drivaxlarna, inget farligt & helt normalt. man kan locktita splinsen där dom är påtryckta på hjulnaver, då blir det tyst.
Postat: lör 13 aug 2005, 22:04
av bjohansson
ja du beskrev nog mitt problem bättre än vad jag gjorde

tack ska testa detta.
MVH
Postat: sön 14 aug 2005, 10:37
av nevyn
Knasen skrev:Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
Provade för skojs skull tycker mig känna massa vibrationer hur pass allvarligt är det?
Postat: sön 14 aug 2005, 11:02
av CarMan
nevyn skrev:Knasen skrev:Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
Provade för skojs skull tycker mig känna massa vibrationer hur pass allvarligt är det?
det är helt normalt att käna småvibrationer i pedalen.
Postat: sön 14 aug 2005, 11:05
av nevyn
var drar man gränsen till stora vibrationer då? :lol: