Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doris100
#208308
Har en v-70 -02 ibland när vi åker så stannar bara bilen när vi kör på gas, måste då koppla om till bensin då går bilen bra igen. stänger jag av motorn en kort stund går det återigen att köra på gas. vad kan det vara för fel ?
(bilen smårycker på låga varv)
av Fred
#208365
Hej Doris!

Gör en sökning på gasspjäll eller spjällhus så kanske du känner igen dina symptom. Annars får du nog precisera dig lite mer, vid vilka tillfällen har den stannat, har den varit varm eller kall osv?

Mvh
/Fred
av doris100
#208455
Tack Fred för ditt svar. Ska försöka att precisera mig lite mer. Bilen tvärdör finns inga förvarningar,motorn är varm,måste trycka in bensinknappen om vi ska komma vidare,går inte att köra på gas igen förrän man har stannat bilen och stängt av motorn och startat om på nytt. Bilen smårycker lite på gasdriften när vi kör på låga varv.
har läst lite om att det kan vara Ac,gasspjäll,vevhusventilation eller dåligt batteri det kan bero på ,men har ej provat något av det. Är ganska novis på det här men kan det vara ett elfel ? Eller vad är mest troligt ?
Mvh. Doris
av Fred
#208498
doris100 skrev:Tack Fred för ditt svar. Ska försöka att precisera mig lite mer. Bilen tvärdör finns inga förvarningar,motorn är varm,måste trycka in bensinknappen om vi ska komma vidare,går inte att köra på gas igen förrän man har stannat bilen och stängt av motorn och startat om på nytt. Bilen smårycker lite på gasdriften när vi kör på låga varv.
har läst lite om att det kan vara Ac,gasspjäll,vevhusventilation eller dåligt batteri det kan bero på ,men har ej provat något av det. Är ganska novis på det här men kan det vara ett elfel ? Eller vad är mest troligt ?
Mvh. Doris
Att bilen dör på det sättet, alltså under normal körning (om jag förstod dig rätt), tyder inte på gasspjället som vanligtvis påverkar motorn på låga varv/tomgång. Därför kanske Braindeds förslag är mer troligt.

Att din bilsmårycker KAN tyda på gasspjället dock. Hur långt har bilen rullat?

Jag har också märkt att min bil smårycker lite på låga varv/hastigheter, men inte så mycket att det mer är lite irriterande. Dock har jag problem med att den dippar varvtalet vid frihjulning i låg hastighet, men det har jag skrivit om i andra trådar. :)

Mvh
/Fred
av Psyko
#208501
Har du gjort någon gasservice ?
Justerat gastryck och bytt filter ?

JAG tror ditt problem ligger i Fördelaren eller gasregulatorn.
av doris100
#208546
Ska passa på att tacka er alla som kommer med tips på vad det kan vara för fel,
Bilen har gått 10000mil har nyss gjort 10000mila servicen.
Vad som gjorts för service på gasdriften vet jag inte.
(alla servicar före 10000mil är gjorda av Göteborgs gatu......någonting )
av Psyko
#208568
Den är alltså inte servad på en Auktoriserad Verkstad.

Då skulle jag börja med att lämna in den på en sådan så dom får
göra gasservicen som borde ha gjorts.

Risken är att filtret aldrig är bytt, det leder till
att både Gasregulatorn och Fördelaren få i sig
olja vilket dom INTE ska ha.

Har du nu otur kommer bägge dessa enheter behöva bytas ut.
av UYS038
#1292626
Jag hade exakt samma fel i flera år. Bilia kunde inte lösa det, men tog fett betalt för felsökning och byte av fel komponenter. Till slut fixade bi-fuel-experten Bengt Jalnäs i Torslanda det. Efter min muntliga beskrivning visste han på 30 sek vad som var problemet nämligen stegmotorn som finns i Bi-fuel. Han gjorde detta till ca 1/3 av priset av vad Bilia (som inte var kompetenta nog) skulle ha gjort. Efter detta går bilen som en klocka.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]