Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
#206001
Jag har gått och köpt en laddtrycksmätare som skall sättas i kåpan innanför backspegeln, men efter att nu spenderat timmar med att försöka komma igenom torpedväggen med endast såriga och ömma händer som resultat ber jag nu om hjälp. Har hört att man ska följa en kabelstam som är ovanför kopplingspedalen, och det har jag försökt med men som sagt utan resultat. Undrar även vart jag ska ta strömmen ifrån. "Jag snodde från säkringarna" har jag läst på några ställen, men hur gör man det? Tar strömsladden och bara petar in den i en tom säkringshållare eller? Håller på att tappa humöret lite nu efter att i ett försök att få bort vindrutetorkaren och plasten därunder så man kanske kan se nått mer dessutom råkade spräcka rutan i hörnet med en lång spricka rätt över som resultat, så det blir ju några härliga tusingar till för o laga. Ångrar att jag någonsin köpte denna mätare, men nu när jag gjort det vill jag ju få dit den. Snälla någon skriv en utförlig beskrivning så jag inte kan göra fel. Ett jävla sätt att börja semestern på :cry: Bild
Användarvisningsbild
av Funk
#206003
Ström tar du genom att sticka i en väldigt liten kabelsko i en tom säkringshållare. Säkra gärna av med en liten hängsäkring..
Slangen tar man mycket riktigt genom torpeden strax över och till vänster om kopplingspedalen, där finns en tom gummigenomföring.
Men som du redan märkt så är det jävulskt trångt.. Jag använde en lång stålpinne och petade igenom ut i motorrummet, och drog in slangen med hjälp av den på "tillbakavägen"... Skall se om jag kan fota den åt dig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Degnell
#206021
Tack för bilderna. Skall försöka imorn igen och hoppas på bättre lycka då. Jag satt ju och fiskade flera timmar med en sån där lång vajer i typ nylon som är gjord just för att dra igenom kablar. Är det bara att ta en järnpinne och trycka rakt upp med lite kraft eller måste jag hitta nått speciellt hål?

Edit: Jag har en elektronisk mätare och den skall ha ström, jord och så skall jag ta ytterligare ström till en av två kablar beroende på vilken färg jag vill ha på mätaren. Kan jag ta både konstantspänningen och den som avgör färgen från samma säkringshållare?
Användarvisningsbild
av Nexus
#206143
Degnell skrev:Tack för bilderna. Skall försöka imorn igen och hoppas på bättre lycka då. Jag satt ju och fiskade flera timmar med en sån där lång vajer i typ nylon som är gjord just för att dra igenom kablar. Är det bara att ta en järnpinne och trycka rakt upp med lite kraft eller måste jag hitta nått speciellt hål?

Edit: Jag har en elektronisk mätare och den skall ha ström, jord och så skall jag ta ytterligare ström till en av två kablar beroende på vilken färg jag vill ha på mätaren. Kan jag ta både konstantspänningen och den som avgör färgen från samma säkringshållare?
klart det blir fel när du köpt en SAAB mätare :wink: Tar du spännings till färgen på samma som konstant ström så lär mätaren lysa hela tiden? eller tänker jag fel ??:-/
Användarvisningsbild
av Funk
#206161
Degnell skrev:Tack för bilderna. Skall försöka imorn igen och hoppas på bättre lycka då. Jag satt ju och fiskade flera timmar med en sån där lång vajer i typ nylon som är gjord just för att dra igenom kablar. Är det bara att ta en järnpinne och trycka rakt upp med lite kraft eller måste jag hitta nått speciellt hål?

Edit: Jag har en elektronisk mätare och den skall ha ström, jord och så skall jag ta ytterligare ström till en av två kablar beroende på vilken färg jag vill ha på mätaren. Kan jag ta både konstantspänningen och den som avgör färgen från samma säkringshållare?
Du måste hitta den tomma gummigenomföringen där du tar igenom slangen, bilden visar ungefär var du skall leta. Jag har för mig att det är ett förskuret hål i mattan..

Troligen behöver du inte konstantspänning, utan bara ström vid tändning. Så du borde kunna ta båda på samma stift.

WannabeeGBG: Har du provat DTP, personligen tycker jag att den är ganska kass. Den är väldigt långsam i visningarna plus att den hamnar ganska långt från synfältet.

/Thomas
#206371
japp den laddar exakt 0,46

min är chippad på ATM nu laddar den 1,1-1,2 beroende på väder ;)
Men skönt när man kör upp i varv tal så håller den laddtryck hela vägen fram till 6 000 varv ;)
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]