Sida 1 av 1

s80 oljan försvinner?

Postat: mån 21 jul 2008, 00:33
av mra
Som sagt gäller en s80 2,9L 99.

Bilen servades för ca 500mil sen med helsyntetisk olja, kollade olje stickan nu och syntes bara lite olja längst ner på stickan.

Ivägg o köpte mer olja gick i ca 1,7L!
Har nu sökt lite på nätet om detta och även pratat lite med Volvo, har kommit fram till att det säkerligen är vevhusventilationen som är igensatt? På volvo sa dem att när det är igensatt så kan oljan pressas ut genom avgaserna?

Så om nu det skulle vara så HUR gör man för att rengöra vevhusventilationen? Någon som har en bra beskrivningen med bilder och tips på hur man gör detta på lättast sätt?

Tackar på förhand!

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: mån 21 jul 2008, 01:08
av Rogge-Johansson
Hej
Skaffa en vakuumklocka med "pip" på, varmkör motorn, montera vakuuminstrumentet i röret för oljestickan.

Det ska vara undertryck där, vanligtvis ca -0.2 bar (på tomgång) är det övertryck är motorns vevhusventilation troligen tät eller så är den sliten.

För att komma åt vevhusfällan så måste insuget demonteras, är den igensatt så byt den,(med tillhörande slangar) i stort sett omöjlig att få ordentligt ren, det var det lätta, vanligtvis är kanalen i blocket ner till oljetråget helt bomtät (jag har vart med om detta flera ggr)

Demontera då oljetråget och underifrån rensa den kanalen, den är rätt bred men fan vad skiten kan sätta sig där :roll:

Samtidigt kan du göra tråget helt rent, och det gör gott för motorn (allt klegg ligger ju där nere)

Att det blir så här tätt beror på uteblivna oljebyten och eller dålig oljekvalite, (finns ju andra orsaker med givetvis)

Kom ihåg, oljebyte med filter var 2000 mil ELLER var 12 månad,(på din bil) även om bilen bara rullat 400 mil på ett år, BYT oljan :idea:

Lycka till. :-)-)

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: sön 05 okt 2008, 03:30
av mra
Rogge-Johansson skrev:Hej
Skaffa en vakuumklocka med "pip" på, varmkör motorn, montera vakuuminstrumentet i röret för oljestickan.

Det ska vara undertryck där, vanligtvis ca -0.2 bar (på tomgång) är det övertryck är motorns vevhusventilation troligen tät eller så är den sliten.

För att komma åt vevhusfällan så måste insuget demonteras, är den igensatt så byt den,(med tillhörande slangar) i stort sett omöjlig att få ordentligt ren, det var det lätta, vanligtvis är kanalen i blocket ner till oljetråget helt bomtät (jag har vart med om detta flera ggr)

Demontera då oljetråget och underifrån rensa den kanalen, den är rätt bred men fan vad skiten kan sätta sig där :roll:

Samtidigt kan du göra tråget helt rent, och det gör gott för motorn (allt klegg ligger ju där nere)

Att det blir så här tätt beror på uteblivna oljebyten och eller dålig oljekvalite, (finns ju andra orsaker med givetvis)

Kom ihåg, oljebyte med filter var 2000 mil ELLER var 12 månad,(på din bil) även om bilen bara rullat 400 mil på ett år, BYT oljan :idea:

Lycka till. :-)-)

Har ni äntligen haft tid att plocka ner vevhusfällan och alla slangar för att konstatera att det var helt fint och fräscht... Kollade även hållet till kanalen till oljetråget att där var det och rent och fint. Alltså kvarstår problemet med att oljan försvinner... HJÄLP!

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: sön 05 okt 2008, 10:03
av CarMan
bytte u oljefällan?
blåste du i hålet som går ner i olje troget? (detkan ju vara stopp dör kanalen vänder 180 grader)

hur var undertryvket före/efter denna åtgärd?

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: sön 05 okt 2008, 11:57
av mra
CarMan skrev:bytte u oljefällan?
blåste du i hålet som går ner i olje troget? (detkan ju vara stopp dör kanalen vänder 180 grader)

hur var undertryvket före/efter denna åtgärd?
Oljefällan vara ren.
Sen blåste jag i en av slangarna från insuget och då blåste det ner i tråget och ut genom oljestickans hål.
Tog också och ett buntband och pillade ner i oljettrågets kanal och det vara helt fritt där.
Testade med vacuum klocka med men bara innan och då visade den under noll alltså låg den på minus sidan ca 1.

Har hört från folk att det kanske har med oljeringarna att göra??? Att dem har fastnat, det ska tydligen finnas något man kan hälla i motorn för att lösa upp ringarna?

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: sön 05 okt 2008, 21:11
av CarMan
vist kan det vara olje ringar o mycke annat.

men om din vakumklocka visa 0 så har den för grov skala. o går inte att andvända.

olje fällan är sällan en helt igensat klump, o då den ej är öppningsbar så är det svårt att kolla den (som tur är kostar den bara ca 300:-) har man rivit ner så mycke så slänger man dit en ny.

sen undrar jag hur du kunde länna att den fyrkantiga kanelen net till troget var felfri, då kanalen gör rn 180 graders böj längst nere i troget. sticker du net något så borde det ta stopp i botten, hur vet man om det är botten eller om det är en propp man känner?

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: mån 06 okt 2008, 12:23
av mra
CarMan skrev:vist kan det vara olje ringar o mycke annat.

men om din vakumklocka visa 0 så har den för grov skala. o går inte att andvända.

olje fällan är sällan en helt igensat klump, o då den ej är öppningsbar så är det svårt att kolla den (som tur är kostar den bara ca 300:-) har man rivit ner så mycke så slänger man dit en ny.

sen undrar jag hur du kunde länna att den fyrkantiga kanelen net till troget var felfri, då kanalen gör rn 180 graders böj längst nere i troget. sticker du net något så borde det ta stopp i botten, hur vet man om det är botten eller om det är en propp man känner?
Vakuumklockan var från Volvo själva. Och visade ca: minus 1.
Oljefällan var väldigt fin sen hade vi en ny att jämföra vikten med. Dem på Volvo sa också om det är så att oljefällan är igentäppt så känner man det på vikten samt att det syns att den är igensatt i kanalerna(i mynningen).
En "propp" känner man väl genom att det känns svampigt och inte stenhårt?

Innan körde jag även högtrycksluft igenom hela systemet och det kom ut luft igenom oljestickans hål.
Hade det varit stopp skulle väl det inte kommit ut någon luft alls?

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: mån 06 okt 2008, 13:23
av VolvoB20
mra skrev:Har nu sökt lite på nätet om detta och även pratat lite med Volvo, har kommit fram till att det säkerligen är vevhusventilationen som är igensatt? På volvo sa dem att när det är igensatt så kan oljan pressas ut genom avgaserna?
Kan ni förklara hur oljan lyckas ta sig in i cylindrarna/avgaserna när vevhusventilationen är igenkorkad.

Är det så grymt tryck i vevhuset att oljan trycks förbi kolvringarna uppåt?????

Re: s80 oljan försvinner?

Postat: mån 06 okt 2008, 19:20
av mra
Idag konstaterade jag att bilen läcker olja, har nu börjat bli en pöl under bilen...