Sida 1 av 1
Skillnad 140-188 hkr
Postat: tor 17 jul 2008, 17:46
av tlt
Ni som har ändrat era 2,4 140hkr till 188hkr Blir det stor skillnad körmässigt, acceleration och bottendrag och hur ändras bränsleförbrukningen?
Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: fre 18 jul 2008, 12:42
av morbidfinn
En kamrat chippa sin hos autotech. Va skildnad i registret. Bilen orka bättre. mer vrid till varvstoppet. han var mycket nöjd iallafall. Orginal öppnar gasspjället bara 70%. Chippar du så står den öppet 100% vid fullt gaspådrag. Sen blir det förmodligen mer optimerade parametrar vid chippning antar jag. Är näst in till bara programvaran som skiljer 140hk och 170hk.
Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: fre 18 jul 2008, 14:47
av cole
Undrar om någon chippat 140-188hk med automatlåda? hur lirar lådan med nya mjukvaran?
Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: sön 31 aug 2008, 13:16
av silas
Jag har automat 188hkr istället för 140. Motormässigt fungerar det bra, trivs mycket bättre med bilen och den drar bra när det behövs, kraften kommer vid 4000 varv. Men lådan hänger inte med, den fattar inte att den har extrahästar. Den vill växla ned för mycket tycker jag, går inte använda vridet vid omkörningar. Det är riktigt irriterande faktiskt eftersom jag tidigare kört audi A6 2,8 automat och den var perfekt med automat.
Jag tycker att skall man köra volvo automat skall man ha turbo.
Bränseförbrukningen blev klart bättre. 2 vuxna 2 barn sundsvall-örebro fullpackad 0,66l. Körde lagligt. Lyckades köra 0,7 sundsvall - hudiksvall orginal, men då höll jag 90kmh. När jag kom hem efter en tripp till västkusten hade jag 0,74 i snitt. Så när det gäller bränsleförbrukningen är jag mycket nöjd.
Förresten är den någon som vet om det går att programmera om lådan så den blir mer likt tex 2,5t?
Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: mån 01 sep 2008, 00:36
av perhall
Förbrukningen sjönk, helt klart, toppfarten ökade från 210 till 222. Men färddatorn visar för lite precis som innan så bilen är inte riktigt lika snål som man tror:)
Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: mån 01 sep 2008, 09:05
av gundj
Om ni har den adaptiva automatlådan så är det väl bara att koppla loss batteriet en stund så nollar den sig.
Jag antar att volvos automater är som alla andra, den jämför belastning / moment in och ut så det borde inte ha någon betydelse att du har lite mer ork på ingående axel.
Har jag fel så får jag nog snart veta det

Re: Skillnad 140-188 hkr
Postat: mån 01 sep 2008, 17:44
av ah17
morbidfinn skrev:En kamrat chippa sin hos autotech. Va skildnad i registret. Bilen orka bättre. mer vrid till varvstoppet. han var mycket nöjd iallafall. Orginal öppnar gasspjället bara 70%. Chippar du så står den öppet 100% vid fullt gaspådrag. Sen blir det förmodligen mer optimerade parametrar vid chippning antar jag. Är näst in till bara programvaran som skiljer 140hk och 170hk.
Exakt, mer vrid till varvstoppet. Man skall inte förvänta sig något annat än att motorn bibehåller sitt maxvrid (+-10%) under ett längre varvtalsintervall. På en viss given växel så kommer den maximala accelerationen inte att öka.