Sida 1 av 1

Enhet, h/pascal angett som turbotryck

Postat: tis 08 jul 2008, 07:50
av tobako85
Hej.

Hade min bil (Volvo S60 T5 -02) inne på volvo för 4-hjulsinställning, jag bad dem även kolla laddtryck.
När jag sedan kollade på pappret var laddtrycket angivet i h/pascal (hekto pascal, tror jag iaf)?

Men om man tar en konverterare på nätet, så verkar det ju helskumt, 1000 h/pascal är då 1bar vilket för mej verkar skumt, isåfall har jag 2bar i laddtryck på en original S60 ;) hehe

Tomgång 1020 h/pascal
Marchfart 1200 h/pascal
Fullt gaspådrag 2010 h/pascal

Någon som man förklarar detta???
Har samtidigt läst att MAX laddtryck för en S60 T5 2002 är 0,9 bar original.

Re: Enhet, h/pascal angett som turbotryck

Postat: tis 08 jul 2008, 09:48
av finnepower
Atmosfärstrycket är en bar. Då har du alltså 2bar i laddtryck minus ett bars atmosfärstryck vilket blir ett bars verkligt laddtryck. Hoppas du förstår :D

Re: Enhet, h/pascal angett som turbotryck

Postat: tis 08 jul 2008, 13:07
av tobako85
Jadå, jag förstår till fullo vad du menar och tackar för den snabba, enkla, men BRA förklaringen.

Alltså 0,1 bar över angett laddtryck för T5:an -02, det är ju bra, med tanke på att bilen har gått 18400mil.