Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett litet mystiskt fel till experterna.

Min S80 -00 har börjat gå konstigare och konstigare senaste året. Det började med lite ryckningar och konstiga dippar i tomgången vid inbromsning. Gjorde rent gasspjället och givaren och bilen blev som ny igen. Men, nu har nya problem börjat smyga sig på. Bilen rycker och konstrar sig vid jämn fart, och även på farthållaren. Inbillar mig dock att det inte är lika illa med farthållaren på, än utan. Det som står klart är att det är värre när det är varmt ute. Det kan även yttra sig på det viset att när man gasar från stillastående med jämt, måttligt pådrag så kroknar bilen till för en millisekund mitt i accelerationen för att sedan dra igen. Mycket skumt! Bilen har gått ca 19000 mil

Saker som redan kollats:
*Sköljd automat för 4000 mil sedan
*Senaste ECM, ETM och automatlådeprogram
*Kollat felkoder - Inga felkoder funna!!!

Saker jag inte provat:
*Byte av B4-lock - skall ändå göras eftersom 2-3, 3-2 växlingarna inte är OK och locket aldrig bytt.
*Byta bränslefilter
*Injectorcleaner
*Byta tändningsdelar (spolar mm)

Trodde först att det var ett solklart gasspjäll, eller gaspedalgivare, men inte en felkod, och jag har kollat två gånger på verkstaden de senaste 3000 milen.

Vad kan det vara tro?
Det kanske är AC pumpen som gör att motorn "rycker till", Den slår ju till och från vid behov och när det är varmare går den oftare, testa att stänga av ACC'n och provkör. Övre motorfästet kan, om det är dåligt, göra så att "rycken" känns tydligare. Har du turbo kan även magnetventilen som styr turbotrycket vara dålig, det yttrar sig visserligen så att bilens kraft "svajar" vid acceleration.
Hej, det låter som ett elektriskt fel om den dör till ibland. Kan kanske vara styrdatorn eller oxiderade anslutningar någonstans till boxar releäer eller tändningssystem eller jordningar. Kan väl också vara det beryktade gasspjället ändå.
precis så var min V70N ryckte vid jämn gas typ 70-80 kmt. inga felkoder hittades på volvo jag kollade säkert vid 5 olika tillfällen, fick tips av en kille på Svxc att göra rent gasspjället och det satt skit där fast det var bytt för typ 1500mil sen.
Sedan dess har bilen gått felfritt, kanske inte samma på din men kanske.
Tack för alla svar.

Reostaten på gaspedalen låter som ett troligt fel, men borde det inte generera felkoder? Kanske inte eftersom bilen "tror" att du gasar som om du hade parkinssons?
Gasspjället skall rengöras, och jag tänkte ändå byta soppafilter, så vi får se efter jag bytt dessa, och givetvis pedalgivaren. Vad kostar en pedalgivare/pedal?
Min egen felsökning har under helgen inskränkt sig till batteriet och de fel som ju kan komma av fel batterispänning. Mäter utmärkt och var nära fulladdat enligt laddaren.

/frezon
Har felsökt lite mer under gårdagen och kommit fram till att i runt 90km/h beter sig bilen nästan lika illa på cruise control som när jag håller farten med gasen. Kan det fortfarande vara gaspedalen då eftersom den inte används? Hur fungerar systemet? Den var ju iofs billig på Bilia (1110:-) så jag funderar på att ta ut en och ha i beredskap under tiden som jag kollar igenom den gamla som sitter i. Om jag smörjer upp den med lite kontaktspray och rengör en smula borde jag kunna märka skillnad. Annars vet jag inte vad det kan vara. Det är som sagt bara när man accelererar med konstant nedtramp, samt när man håller jämn fart som det strular. Ger man lite mer gas fungerar allt perfekt. Fullgas är inte heller något problem. Det är just vid de gaspådrag man använder mest som bilen går som sämst och det vara därför jag tyckte gaspedalen lät som en trolig bov i dramat, men nu vet jag inte.
Ännu en gissning...
Om du VVT (variable valve timing) på avgaskammen så skulle motorn kunna vara svagare vig acceleration om VVT'n kärvar, motorn skulle kanske också gå ojämt vid jämn fart p.g.a detta.
en hyffsat enkel koll är att rengöra VVT ventilen som sitter till höger på toppen bredvid avgaskammens remhjul och se om det blir någon skilnad.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]