Tomgångsdipp, "yxig" vid uppväxling (delvis löst)
Postat: mån 30 jun 2008, 22:55
Vad tror ni om detta?
Min V70N -02 Bi-Fuel dippar tomgången ned till närmare 500 rpm vid frihjulning, till exempel när jag ska stanna vid rödljus, i kökörning osv. Den känns också väldigt grov och yxig när man accellererar upp genom växlarna, som om den tappar andan mellan växlarna. Bilen har varit inlämnad och fått gasen justerad, ny mjukvara för spjällhuset och till slut ett nytt spjällhus men det har bara hjälpt tillfälligt.
Jag har verkligen försökt fundera ut vad problemet kan vara men inte lyckats hitta något. Igår kom då kanske ett genombrott!
Jag skulle montera ett drag på bilen och tog därför ur batteriet för att komma åt enklare. Eftersom jag förväntade mig att det skulle ta en stund med monteringen så kopplade jag batteriet till min C-Tec-laddare för lite underhållsladdning. Laddaren indikerade laddning (alltså inte underhållsladdning av fullt batteri) vilket inte var SÅ förvånande, batteriet behöver vara väldigt nyladdat för att laddaren ska gå direkt till underhållsladdning. Jag satte igång och montera draget (och passade på att montera Biltemas backvarnare samt stänkskydd bak) och det tog nog sina modiga fem-sex timmar. När det var dags för att montera batteriet så blev jag förvånad över att se att laddaren inte ens då slagit om till underhållsladdning! :roll: Nu vet jag att man helst ska ladda ett batteri 15 timmar men eftersom jag hade kört rejält innan jag tog ur batteriet så trodde jag inte att det skulle vara helt slut.
Nåväl, i med batteriet och testa nya backsensorerna och sen iväg hem. Nu till till det eventuella genombrottet: motorn dippade inte i tomgången!!! :shock: Den kändes också väldigt mycket mjukare genom uppväxlingarna! Genast började jag ju fundera över vad anledningen kunde vara...det kunde ju inte vara vare sig draget eller backsensorerna...
men hur är det med batteriet...? Min teori är att om batteriet börjar sjunga på sista versen så får generatorn jobba hårdare och tar då mycket kraft från motorn. Detta visar sig i tomgångsdippar och att motorn tappar andan vid uppväxlingarna. Det som talar emot denna teori är att när tomgången dippar vid frihjulning så går den alltid upp till normal när bilen stått helt still i någon sekund.
Vad tror ni alla experter här på forumet? Är jag något på spåret?
Mvh
/Fred
P.s. Batteriet är på laddning över natten nu, så får vi se om problemen är helt borta sen och om batteriet håller sig. D.s.
Min V70N -02 Bi-Fuel dippar tomgången ned till närmare 500 rpm vid frihjulning, till exempel när jag ska stanna vid rödljus, i kökörning osv. Den känns också väldigt grov och yxig när man accellererar upp genom växlarna, som om den tappar andan mellan växlarna. Bilen har varit inlämnad och fått gasen justerad, ny mjukvara för spjällhuset och till slut ett nytt spjällhus men det har bara hjälpt tillfälligt.
Jag har verkligen försökt fundera ut vad problemet kan vara men inte lyckats hitta något. Igår kom då kanske ett genombrott!
Jag skulle montera ett drag på bilen och tog därför ur batteriet för att komma åt enklare. Eftersom jag förväntade mig att det skulle ta en stund med monteringen så kopplade jag batteriet till min C-Tec-laddare för lite underhållsladdning. Laddaren indikerade laddning (alltså inte underhållsladdning av fullt batteri) vilket inte var SÅ förvånande, batteriet behöver vara väldigt nyladdat för att laddaren ska gå direkt till underhållsladdning. Jag satte igång och montera draget (och passade på att montera Biltemas backvarnare samt stänkskydd bak) och det tog nog sina modiga fem-sex timmar. När det var dags för att montera batteriet så blev jag förvånad över att se att laddaren inte ens då slagit om till underhållsladdning! :roll: Nu vet jag att man helst ska ladda ett batteri 15 timmar men eftersom jag hade kört rejält innan jag tog ur batteriet så trodde jag inte att det skulle vara helt slut.
Nåväl, i med batteriet och testa nya backsensorerna och sen iväg hem. Nu till till det eventuella genombrottet: motorn dippade inte i tomgången!!! :shock: Den kändes också väldigt mycket mjukare genom uppväxlingarna! Genast började jag ju fundera över vad anledningen kunde vara...det kunde ju inte vara vare sig draget eller backsensorerna...

Vad tror ni alla experter här på forumet? Är jag något på spåret?
Mvh
/Fred
P.s. Batteriet är på laddning över natten nu, så får vi se om problemen är helt borta sen och om batteriet håller sig. D.s.