Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo x c
Hej alla kära Volvo ägare :D
Har ett problem med bilen ( xc-70-01 ) och det är att batteriet laddas ur efter ett par dagar. Har bytt batteri och problemet kvarstår. får upp en del felkoder när batteriet är urladdat. läste en tidigare tråd och såg då att det kunde hända att det hade kommit vatten eller fukt i databoxen ( cem ) Vet nån vänlig själ vart boxen sitter i bilen, eller hur kollar man om generatorn funkar som den ska?

tack på förhand och trevlig sommar på er alla och kör försiktigt
Senast redigerad av 1 volvo x c, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
hej hade samma problem med min s80 o det slutade tyvärr med att jag tvingades byta cem=huvud datorn till en total kostnad av 11 000:- :( de hade även en diesel därnere med samma problem!

hoppas det inte är fallet med din!!!
av volvo x c
Har nu varit och kollat bilen hos en bilfirma, de kollade batteriet och kom fram till att batteriet ej laddades upp under körning. Han sa att det troligtvis var generatorn om behövdes bytas. nån som har koll på vad detta kostar känns som att detta kommer att kosta FETT mkt..
av Oso
Kan det inte vara laddningsrelät för ett par hundralappar (tror jag, hämtar min Volvo idag men till en BMW kostade den 295 SEK bytt och klart på BMW, hade exakt samma problem).

Berätta gärna hur det gått! Lycka till!
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
bytte generator på min för ett år sen köpte en renoverad ej orginal den kostade 3800:- bytte den själv ett dj-la jobb trångt som bara den

har för mej att volvo skulle ha 5000:- +arbete :shock:

mvh/olof
Användarvisningsbild
av stuffs
Har du hjälpt någon att starta sin bil med startkablar, från din bil nyligen?

Isåfall är det MYCKET troligt att dioderna i generatorn har gått. Detta går att reparera, till en betydligt billigare kostnad än en ny generator.

Dom flesta verkstäder orkar/hinner/kan inte felsöka detta, så dom mäter bara upp att generatorn inte laddar, och sen byter den. Enklast och mest pengar för dom.

/Mvh
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Oso skrev:Kan det inte vara laddningsrelät för ett par hundralappar (tror jag, hämtar min Volvo idag men till en BMW kostade den 295 SEK bytt och klart på BMW, hade exakt samma problem).

Berätta gärna hur det gått! Lycka till!
Jag tror detsamma! När jag skulle köpa det till en bil så sa han jag köpte av att på de större verkstäderna så byter de hela generatorn fast det inte behövs

/Kalle
av volvo x c
ok tack för svaren. men är det nån som vet var laddningsreläet sitter. ska iväg med bilen snart och kolla vad det kan vara. har fått tag på en generator som har gått 5000 mil för 1200:- av en som har skrotat sin bil. men tänkte kolla först om det kan vara reläet först:) ha en trevlig sommar

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.