Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noa
#195994
Har upptäckt ett litet problem men ändå irreterande ibland.Det händer när jag ska köra iväg i ettans växel att det känns som jag trean i och jag får slira med kopplingen bara för att den inte ska dö.Varit inne på volvo-verkstad som har ställt in växlarna på nåt sätt i noll-läge utan nån växel i, men det fortsätter ändå.Åkte in en gång till men då kände dom ingenting av det när dom provkörde.De sa bara att jag måste gasa lite också när jag kör igång på ettans växel.Är det nån som har nån aning om detta "problem" eller varit med om detta nån gång.
V70 -07 170h Noa
Användarvisningsbild
av henka35
#196281
Jag vet att 1.an och backen brukar vara tröga på de äldre V70N bilarna. Min förra V70N 170hk från 2002 hade det problemet. Det beror på att kopplingen kärvar på utgående axel. Man brukar plocka ner lådan och smörja motoraxeln för att bli av med problemet.
Om detta gäller även de nyare V70N vet jag inte.

//Henrik
av Pelle
#196303
Du skriver att det känns som om du kör på treans växel när du skall iväg. Kan du beskriva mer i detalj inom vilket hastighets område bilen har när det "går tungt" och det varvtal du "tvingas" hålla på motorn när du slirar på kopplingen för att motorn inte skall dö.
av noa
#196347
Pelle skrev:Du skriver att det känns som om du kör på treans växel när du skall iväg. Kan du beskriva mer i detalj inom vilket hastighets område bilen har när det "går tungt" och det varvtal du "tvingas" hålla på motorn när du slirar på kopplingen för att motorn inte skall dö.
Hej pelle! det är när man startar i ettan eller i backen som man får slira lite med kopplingen för att den inte ska dö, så varvtalet blir ju inte så högt då.Hastigheten är mellan 0-10km/h förmodligen.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]