Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#195745
Hej

Jag har köpt en S80 -01för två månader sen som har gått 900 mil sen förra servicen, men det har gått 14 månader sen förra servicen o ingen servicelampa lyser. Misstänker att den kanske kan ha släckts av bilfirman. Om jag läst rätt så gäller 2000 mil/12 månader, det som först infaller. Om jag lämnar in bilen på service nu, är serviceboken giltig sen eller har boken tappat sitt "värde" pga + 2 månader över i serviceintervall? ? Det jag främst tänker på, är ju gasspjällen som krånglar o där jag antar att Volvo ABSOLUT skall ha korrekt stämplade serviceböcker för att ens titta åt bilen.

Bilen går ju bra o så, men ändå...

Mvh
#195757
Det borde inte vara några problem, men frågan är vilka garantier du har kvar på en bil som är ca. 8 år gammal ? Tar Volvo på sig något över huvud taget på en så gammal bil ?
BTW hur långt har den gått?

/Thomas
#195760
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Jag har köpt en S80 -01för två månader sen som har gått 900 mil sen förra servicen, men det har gått 14 månader sen förra servicen o ingen servicelampa lyser. Misstänker att den kanske kan ha släckts av bilfirman. Om jag läst rätt så gäller 2000 mil/12 månader, det som först infaller. Om jag lämnar in bilen på service nu, är serviceboken giltig sen eller har boken tappat sitt "värde" pga + 2 månader över i serviceintervall? ? Det jag främst tänker på, är ju gasspjällen som krånglar o där jag antar att Volvo ABSOLUT skall ha korrekt stämplade serviceböcker för att ens titta åt bilen.

Bilen går ju bra o så, men ändå...

Mvh
Vad jag har försått så är serviceintervallerna lite beroende på hur bilen körts under perioden. Det kan därför gå lite över intervallerna innan lampan tänds. Men den borde ju tändas snart tycker man.
#195764
Funk skrev:Det borde inte vara några problem, men frågan är vilka garantier du har kvar på en bil som är ca. 8 år gammal ? Tar Volvo på sig något över huvud taget på en så gammal bil ?
BTW hur långt har den gått?

/Thomas
Hejsan

Ja, enda anledningen till att jag skall lämna in den på serviceboks-stämpling är ju för att få slppa betala nytt spjällhus om det havererar. Den passerade 13 000 mil i lördags. Men är bilen för gammal/gått för långt/ogiltig servicebok för ev spjällhus-goodwill så kommer jag att skippa serviceboken.

Innefattas inte min av Goodwill-åtagandet, eller?

Mvh
#195769
Jag försökte få min förra bils, en V70 -01, gasspjäll fixat på goodwill... inte en chans... han sa (vd på volvoverkstaden som jag pratade med) att det först och främst är i USA som man har tagit på sig att åtgärda det... att det hade skett något enstaka fall i sverige med att volvo själva inte tog på sig det, utan det var i sådanafall om verkstaden man är inne på var villiga och betala.... Så jag prövade att uppdatera mjukvaran till gasspjället innan jag bytte det, efter det fungerade allt kanon, så jag slapp lägga pengar på att byta hela!
#195771
Ok... Tack för den erfarenheten.
Det är ju det där jag är fundersam på:

-Om jag inte har något igen på att jag servar/servat bilen med komplett servicebok, (läs spjällhus-goodwill) ser jag inget syfte att fortsätta med servicebok, på en bil som är åtta år gammal o som har ett andrahndsvärde som en gråsten kastad i vattnet, även om jag e nöjd med det, när jag köpte den.

Ska kanske testa att rengöra o uppdatera mjukvaran innan det uppstår nått problem eller ska jag vänta o se, för att problemen kan uppstå likafullt?

Mvh
#195779
Det du har igen på en ifylld servicebok är ju vid försäljning när du kan visa hur bilen skötts.
Jag har själv en S60 2001 2,4t som precis rullat 12000mil. Gjorde sista service på volvo med den. Dyrt som F-N.
Framöver kommer jag lämna bilen hos andra billigare service ställen eller göra jobbet själv.
Jag kan meka men har ont om tid för 2 bilar. Allt mek går nästan på sommar bilen och huset.
#195788
Sharkman skrev:Det du har igen på en ifylld servicebok är ju vid försäljning när du kan visa hur bilen skötts.
Jag har själv en S60 2001 2,4t som precis rullat 12000mil. Gjorde sista service på volvo med den. Dyrt som F-N.
Framöver kommer jag lämna bilen hos andra billigare service ställen eller göra jobbet själv.
Jag kan meka men har ont om tid för 2 bilar. Allt mek går nästan på sommar bilen och huset.
Ja, ok... Då börjar jag bli mer o mer på det klara på att jag lämnar serviceboken därhän framgent. Jag kör mina bilar upp till runt 30 000 mil o vid de milen betyder servicebok... ja inget alls i priset vid försäljningen.
#195803
Personligen gjorde jag sista servicen på verkstad vid 8000 mil . då det vid det på den tiden var 10000mil som var det absolut högsta miltalet för förlängda garantier och goodwill. Efter det så har ju Volvia ändrat på reglerna för maskinskadegarantin så det kan kanske finnas anledning att fortsätta om man är orolig av sig..

/Thomas
#195808
Det ska inte vara några problem alls med serviceboken
Min bil har nu rullat 15500 mil och nästa service enligt boken ska vara 14000 mils servicen.
Bilen är kolald inga fel hittades så jag vet int evarför servicelampan alltid dröjer.
Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]