Jag märker ingen skillnad 16" dubbat eller 18 sommardäck, däremot 16" nordfrost med utplockade dubbar som jag åker på nu drar ca 1dl mer. dvs ca 0,9/milen
/L
Moderator: Moderatorer
andreas_lofgren skrev:Teknikens värld körde labtest för något år sedan på en Volvo S60 och mätte förbrukningen på 15",16",17" och 18" Volvo originalfälgar med de däck som de levererades med. Skillnaden mellan 15" och 18" var runt 0,07 liter per mil. Småpotatis med andra ord.Precis. De mätte förhoppningsvis rätt också.
ah17 skrev:Skillnaden (enbart framräknad) mellan mina 16" och 18" är 0,7% så det är försumbart.. Men har man helt åt helvete rullomkrets så blir det givetvis fel.andreas_lofgren skrev:Teknikens värld körde labtest för något år sedan på en Volvo S60 och mätte förbrukningen på 15",16",17" och 18" Volvo originalfälgar med de däck som de levererades med. Skillnaden mellan 15" och 18" var runt 0,07 liter per mil. Småpotatis med andra ord.Precis. De mätte förhoppningsvis rätt också.
Inte nog med att ändrade hjul påverkar din hastighetsmätare och därmed även trippmätaren följden blir ju även den att man kommer att köra lite fortare också (eftersom mätaren inte längre är lika mkt glädjemätare) den ökade farten leder såklart till en ökad förbrukning.
Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]
Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]