Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#195116
Jag märker ingen skillnad 16" dubbat eller 18 sommardäck, däremot 16" nordfrost med utplockade dubbar som jag åker på nu drar ca 1dl mer. dvs ca 0,9/milen

/L
av haxpet
#195608
Jag tror att bredden har en större inverkan än profilen och storleken på fälgen.

Jag kör själv på 225/45 17 både sommar som vinter, men på sommarn går förbrukningen ner eftersom bilen inte behöver gå lite fett när det är högre temperaturer ute. Det är en jäkla skillnad på temperaturen i mitt fall.

Min färddator har pendlat mellan 9.8-11.5 l/100km

Mitt körschema är ca 3,5 km till jobb och sedan hem igen. När jag har dagissvängen så blir det ca 18-20 km till jobb och sedan samma hem igen.
Dagissvängen beror på hur frun jobbar och om hon eller jag hämtar. Ibland har jag bara det på morgon och ibland bara på eftermiddagen.

Bilen är en V70 T5 -05 Automat.
av Lövet
#195617
Teknikens värld körde labtest för något år sedan på en Volvo S60 och mätte förbrukningen på 15",16",17" och 18" Volvo originalfälgar med de däck som de levererades med. Skillnaden mellan 15" och 18" var runt 0,07 liter per mil. Småpotatis med andra ord.
Användarvisningsbild
av ah17
#195657
andreas_lofgren skrev:Teknikens värld körde labtest för något år sedan på en Volvo S60 och mätte förbrukningen på 15",16",17" och 18" Volvo originalfälgar med de däck som de levererades med. Skillnaden mellan 15" och 18" var runt 0,07 liter per mil. Småpotatis med andra ord.
Precis. De mätte förhoppningsvis rätt också.

Inte nog med att ändrade hjul påverkar din hastighetsmätare och därmed även trippmätaren följden blir ju även den att man kommer att köra lite fortare också (eftersom mätaren inte längre är lika mkt glädjemätare) den ökade farten leder såklart till en ökad förbrukning.
Användarvisningsbild
av Funk
#195708
ah17 skrev:
andreas_lofgren skrev:Teknikens värld körde labtest för något år sedan på en Volvo S60 och mätte förbrukningen på 15",16",17" och 18" Volvo originalfälgar med de däck som de levererades med. Skillnaden mellan 15" och 18" var runt 0,07 liter per mil. Småpotatis med andra ord.
Precis. De mätte förhoppningsvis rätt också.

Inte nog med att ändrade hjul påverkar din hastighetsmätare och därmed även trippmätaren följden blir ju även den att man kommer att köra lite fortare också (eftersom mätaren inte längre är lika mkt glädjemätare) den ökade farten leder såklart till en ökad förbrukning.
Skillnaden (enbart framräknad) mellan mina 16" och 18" är 0,7% så det är försumbart.. Men har man helt åt helvete rullomkrets så blir det givetvis fel.
Följer man Volvos rekomendationer så har jag för mig att max teoretiska variation är ungefär 2%. Vilket troligen är mindre än felmarginalerna på mätarna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
#195971
Det som spelar in är först och främst profilen och bredden (lika viktiga båda två).
Sen har tyngden inverkan (vinter tyngre än sommar?).
Dessutom är väl större fälgar och däck tyngre än mindre, m.m.

Vidare kan jag meddela att på min bil är felmarginalen (med 205-50/16 dubbfria V-däck) endast 4%.
Enl. GPS ligger jag i 125 när mätaren visar 130. Hur det ter sig med mina 17" med 225-45 har jag ingen aning om.

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]