Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#194722
blir det högre bränsleförbrukning med större fälgar?

nu iår med mina 17" fälgar blev bränsleförbrukningen mycket hägre än förra året med original 16"

medelförbrukning på 12,3 i färddatorn blandad körning är inte det mycket på en nyservad v70 2005 2.5t?

vad liggera era medelförbrukningar på?`

gör fälgarna så mycket ??
#194742
hade varit glad om jag kommit under 1liter milen.. har adlrig haft datorn på under litern... suck...

byta däck kanske.... kan det göra så mycket... har 50profil 17" också kanske blir ännu värre..
Användarvisningsbild
av Funk
#194776
Jag kör mestadels lugn stadskörning, och landar på (enligt datorn) 0,93-0,94 med 16" vinderhjul och 0,91-0,93 med 18" ..
I verklig förbrukning varierar det ungefär lika mycket, men man får mäta över lite tid för att få vettiga värden. Datorn är IMO väldigt opålitlig..
Större hjul kan ge någon/några % högre förbrukning, är det mer så har du troligen alldeles för lågt däcktryck eller också är du helt enkelt glad att det är vår och gasar mer.

/Thomas
Användarvisningsbild
av ah17
#194789
Påverkar du rullomkretsen så kommer hastighetssignalen och trippmätaren också att påverkas.

Teoretiskt sett så kommer den verkliga förbrukningen att minska om du ökar i omkrets (förutsatt att rullmotståndet inte är mycket högre med de nya däcken).

I "praktiken" (färddatorn och miniräknaren) kan det bli tvärt om eftersom bilen felaktigt visar en kortare sträcka. Dvs nämnaren i bränsleförbrukningensekvationen blir mindre och förbrukningen därmed högre.


Folk brukar klaga på färddatorn men man kan heller inte lita på trippmätaren. De hänger liksom ihop. Dock är bränslemängdsmätningen över tid förmodligen noggrannare från bensinpumparna.
Användarvisningsbild
av mspired
#194861
Hade samma "problem" när jag bytte till nya sommardäck tidigare i våras, förbrukningen ökade med ca 2dl per mil! jämfört med vinterdäcken. För min del fans det dock en gratis lösning, jag pumpade mina 17'' däck med 3.2 bar och medel bensinförbrukning sjönk till ca 10.5l/10mil från 13l/10mil. ska väl nämna att jag hade 2.5 bar tidigare.
Testa!
Användarvisningsbild
av ah17
#194948
karlskrona_krille skrev:har 3,2 i dessa däcken nu ingen skillnad...

tror det är 50profilen som spökar... byter tillbaka till 16" :(
Du måste skilja på verklig förbrukning och den förbrukning som du eller bilen räknar ut. När du ändrar hjulens omkrets så ställs alla uträkningar på ända. Kontrollera istället hur mycket felvisningen av hastighetsmätaren skiljer sig åt mellan de olika hjulen.

Låt säga att hastighetsmätaren tidigare visade 5% för mycket för att i nuläget visa 5% för lite. En skillnad på 10% som givetvis kommer påverka vad färddatorn eller du själv räknar ut via trippmätaren.

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]