Sida 1 av 2

Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: sön 18 maj 2008, 19:11
av Billy
En bekant ska köpa en V70 något i stil med 01-02 med 2,4T eller T5 och automat. Han undrar om det är någon annan skillnad mellan automatlådan AW55- 50 och Geartronic förutom den manuella växlningsmöjligheten på Geartronic eller är det i princip samma låda?

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: sön 18 maj 2008, 21:26
av hollan
Billy skrev:En bekant ska köpa en V70 något i stil med 01-02 med 2,4T eller T5 och automat. Han undrar om det är någon annan skillnad mellan automatlådan AW55- 50 och Geartronic förutom den manuella växlningsmöjligheten på Geartronic eller är det i princip samma låda?
är samma låda bara spakställ o en mjukvara som skiljer

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: sön 18 maj 2008, 22:12
av S60AWD2.5T
Rätt. helt samma låda.
och jag växlar INTE ofta för hand..............

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: sön 18 maj 2008, 23:17
av Billy
Bra tackar för svaren. Om den manuella växlingsmöjligheten var geartronics enda skillnad så spelade det ingen roll tyckte han, annars kunde han lika gärna valt manuell på en gång.

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: mån 19 maj 2008, 10:55
av MathiasS
Vad gäller geartronic kan jag bara instämma och säga att jag trodde att det var viktigt att ha när jag köpte bil men jag har hittills aldrig använt den manuella funktionen. Det känns bara fånigt när automaten funkar så bra.

Jag kan egentligen bara tänka mig att jag vill nyttja funktionen vid ett tillfälle och det är när jag tex åker upp för en lång backa med snö eller lera. Då vill jag kunna låsa på en växel för att ha bättre kontrol l på varvtalet /hur mycket det slirar.

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: mån 19 maj 2008, 19:38
av Mad
MathiasS skrev:Vad gäller geartronic kan jag bara instämma och säga att jag trodde att det var viktigt att ha när jag köpte bil men jag har hittills aldrig använt den manuella funktionen. Det känns bara fånigt när automaten funkar så bra.

Jag kan egentligen bara tänka mig att jag vill nyttja funktionen vid ett tillfälle och det är när jag tex åker upp för en lång backa med snö eller lera. Då vill jag kunna låsa på en växel för att ha bättre kontrol l på varvtalet /hur mycket det slirar.
Och tvärt om när du åker ner för en lång brant backe är det skönt att få lite motorbroms.

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: mån 19 maj 2008, 21:14
av S60AWD2.5T
Jo precis det glömde jag.
Var riktigt bra ned för Grossklockner.
Men den vanliga automaten har väl också en typ av låg 1 2 D eller hur ser det ut?

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: tis 20 maj 2008, 09:44
av andreas 80
Just med motorbroms funkar den "vanliga" automaten lika bra.
Bara lägga den i L, så kör den bara på 1:an med motorbroms och växlar inte till 2:an förrän vid 3000 om man gasar.

I med vinterläget i L så är det bara 2:an.

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: tis 20 maj 2008, 13:19
av ~Kalle~
andreas 80 skrev:Just med motorbroms funkar den "vanliga" automaten lika bra.
Bara lägga den i L, så kör den bara på 1:an med motorbroms och växlar inte till 2:an förrän vid 3000 om man gasar.

I med vinterläget i L så är det bara 2:an.
Så om jag vill ha motorbroms från 70km/h och nedåt så ska jag då lägga i L ? :shock:
Så att den går på 1ans växel ??:-/

/Kalle

Re: Automatlåda, Volvo V70 skillnader?

Postat: tis 20 maj 2008, 13:51
av andreas 80
Tror inte den lägger i 1:an vid 70km/h, då det finns spärr för max varv.
Du lägger väl inte i 1:an på en manuell bil i 70 heller för den delen? :???:

Vad jag menade var att har du D läget i i en nerförsbacke kommer den bara rulla snabbare. lägger du den i ett annat läge, säg 3, så får du bättre motorbroms.
Det är väl bara att gå neråt tills man hittar ett läge man tycker fungerar.

Jag brukar använda "L" läget vid kö-körning i lutning, dels för att man får bra motorbroms på 1:an vilket man inte får i de andra lägena. Dels för att slippa att den växlar till 2:an så fort man börjar rulla lite. Och så behöver man inte ligga på bromsen hela tiden.

Men möjligheterna att välja växel finns i viss mån även på "vanliga" automaten, om man nu ska jämföra den mot Geartronic.
Sen om man tänker på respons och känsla så skiljer det såklart då den i geartronicläge har andra punkter för lockup bl.a.