Strejkande farthållare, pedallägesgivare / ECM 930C
Postat: lör 10 maj 2008, 22:32
av amatörmeken
Har fått felkoden ECM 930C, pedallägesgivare på min V70 -05.
Första gången denna dyker upp med mig som ägare till bilen, dock har föregående ägare
fått den bytt 2 ggr tidigare.
Jag har förstått att detta är ett känt problem på V70. Dock, är det någon som har ett tips på
varför problemet dyker upp en 3:e gång innan bilen ens är 3 år gammal ?
Ren ock skär otur eller ligger problemet någon annanstans än i givaren ?
Re: Pedallägesgivare / ECM 930C
Postat: sön 11 maj 2008, 21:24
av amatörmeken
Har nu plockat bort pedallägesgivaren.
Som jag tolkar det skall givaren sitta på en kulled i torpedväggen.
Dock saknas denna, givaren hängde i stället direkt på bulten genom torpedväggen.
Fästet var även något skadat.
Genom att nolla felkoden konstaterar jag att den kommer tillbaka när kopplingspedalen
är i uppsläppt läge.
Genom att tillverka en provisorisk kula/kulbult, som även gör att givaren rörelseomfång blir
något kortare försvinner problemet/felkoden.
Jag tolkar det som att giaren aldrig skall arbeta i sitt yttersta läge, utan detta används
för att t ex detektera att givaren lossnat.
(I det yttersta läget ökar resistansen markant)
Är det någon annan som kan bekräfta att det skall sitta en kulled på torpedväggen,
dvs är min bil felmonterad från fabrik ?
Om så är fallet blir man ju minst sagt lite förvånad när givaren är bytt 2 gånger tidigare på
en auktoriserad volvo-verkstad utan att man noterat att kulbulten saknas.
Kan någon svara på varför motorstyrsystemet är intresserad av vilket läge kopplingspedalen ligger i?
Att infon uppsläppt/nedtryckt är intressant för att slå av farthållaren förstår jag, men i det här fallet
är det ju ingen av/på givare utan en "potentiometer-givare" för att avgöra i vilket läge
kopplingspedalen befinner sig.