Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noa
Jag har precis köpt bil, en v70 170h. -07. Den går helt suveränt bra men jag upptäkte att när man kört ett tag med bilen typ 15 mil så blir bilen lite småryckig när man håller jämn hastighet ca.95km/h. Min reparatör på volvo sa då att ecc kan göra så att bilen känns lite småryckig eftersom ecc kräver ett antal hästkrafter för att köras.Är det nån som har nåt likadant eller är det bara skitsnack för att de inte vill göra nåt med bilen??

noa
Användarvisningsbild
av greeeken
noa skrev:Jag har precis köpt bil, en v70 170h. -07. Den går helt suveränt bra men jag upptäkte att när man kört ett tag med bilen typ 15 mil så blir bilen lite småryckig när man håller jämn hastighet ca.95km/h. Min reparatör på volvo sa då att ecc kan göra så att bilen känns lite småryckig eftersom ecc kräver ett antal hästkrafter för att köras.Är det nån som har nåt likadant eller är det bara skitsnack för att de inte vill göra nåt med bilen??

noa

Så var det väll förr i tiden?
Kanske du behöver ha nyare programvara?
Min bil var så fast bilen ryckte till oavsett fart eller om den stog stilla.
Har för mig att dom rengjorde nått med Ecc:n
av noa
greeeken skrev:
noa skrev:Jag har precis köpt bil, en v70 170h. -07. Den går helt suveränt bra men jag upptäkte att när man kört ett tag med bilen typ 15 mil så blir bilen lite småryckig när man håller jämn hastighet ca.95km/h. Min reparatör på volvo sa då att ecc kan göra så att bilen känns lite småryckig eftersom ecc kräver ett antal hästkrafter för att köras.Är det nån som har nåt likadant eller är det bara skitsnack för att de inte vill göra nåt med bilen??

noa

Så var det väll förr i tiden?
Kanske du behöver ha nyare programvara?
Min bil var så fast bilen ryckte till oavsett fart eller om den stog stilla.
Har för mig att dom rengjorde nått med Ecc:n

Du har ingen aning vad de rengjorde??? Det går väl inte rengöra ecc:n?
av Psyko
Japp, helt normalt att man kan känna ryck av kompressorn.

Som sagts tidigare så tar kompressorn en del effekt och när man ligger i
ca 95 på flytkörning är motorn väldigt känslig för något som tar effekt.
Användarvisningsbild
av Brainy
ah17 skrev:Fullt rimligt. För att färdas i ovan hastighet så krävs det ca 10-15kW i effekt. AC'n kan ta ytterliggare 5kW. Så det är klart att det kan märkas när den kopplas in.
Skulle ac`n ta 16.8hk!!?
av AndS
Nä, du ska inte märka något alls vid 95km/h. Om du står på tomgång hör du varvtalsförändring eller vid låg fart på lågt varv så känns det. Min tidigare 140hk märktes inget på och nuvarande 2,4D V70II definitivt inget. Har kört bilar med AC sedan -83 de första 20åren turbosaabar.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]