Sida 1 av 1

Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: tor 01 maj 2008, 21:59
av Lindh_
Tja,
Har en XC70 - 04 där strålkastartorkaren Vä fram har "stannat".
Verkar som att torkarmotorn har pajjat, för den "rycker" till när jag vrider på tändningen, men när jag "spolar" så låter det inte som att motorn går..
såg även att spolarvätskan inte sprutar på någon av sidorna heller, men den högra torkaren går iaf, men ingen vätsta kommer där heller, utan det "läcker" ut på backen istället.

Är det någon som vet vad en ny torkarmotor kostar, om det troligen är den som är defekt, även pump(arna) ?

Tacksam för svar!

//Lindh

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: tor 01 maj 2008, 23:08
av matzen10
Vanlig sjuka på Volvobilar, tyvärr.. Har bytt mina för något år sedan men köpte dem begagnade för 300:- styck.
Vet inte vad de kan tänkas kosta på volvoverkstaden men betydligt mer än 300:-. Sen tillkommer lite arbete om du inte tänkte meka bort stötfångaren själv.

Jag trodde först spolarvätskepumpen var trasig så den köpte jag för 600:- på volvoverkstaden. Ganska lätt att byta.
Anekdot om spolarpumpen: Själva pumpen var tillverkad i Kina. Kartongen var tillverkad i Spanien. På delen stod det "Ford Motor Company"..

M V H
---> Matz

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: tor 01 maj 2008, 23:23
av Lindh_
matzen10 skrev:Vanlig sjuka på Volvobilar, tyvärr.. Har bytt mina för något år sedan men köpte dem begagnade för 300:- styck.
Vet inte vad de kan tänkas kosta på volvoverkstaden men betydligt mer än 300:-. Sen tillkommer lite arbete om du inte tänkte meka bort stötfångaren själv.

Jag trodde först spolarvätskepumpen var trasig så den köpte jag för 600:- på volvoverkstaden. Ganska lätt att byta.
Anekdot om spolarpumpen: Själva pumpen var tillverkad i Kina. Kartongen var tillverkad i Spanien. På delen stod det "Ford Motor Company"..

M V H
---> Matz

Jo jag har börjat förstått de.
Tänkte ge mig på att riva fronten själv o se om det går att "säkra" att det är den som är trasig..borde inte vara så invecklat att demontera fronten?

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: mån 05 maj 2008, 08:15
av Loner
Finns säkert en amssa trådar och just hur du river fronten, sök :)

Den sitter med torx/popnit i hjulhuset och 2 bultar bakom midjelisten.
I tråden om strålkastarbyte på s60 (mektips) så finns det ju bilder kom jag på nu.

/L

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: mån 05 maj 2008, 10:59
av greeeken
matzen10 skrev:Vanlig sjuka på Volvobilar, tyvärr.. Har bytt mina för något år sedan men köpte dem begagnade för 300:- styck.
Vet inte vad de kan tänkas kosta på volvoverkstaden men betydligt mer än 300:-. Sen tillkommer lite arbete om du inte tänkte meka bort stötfångaren själv.

Jag trodde först spolarvätskepumpen var trasig så den köpte jag för 600:- på volvoverkstaden. Ganska lätt att byta.
Anekdot om spolarpumpen: Själva pumpen var tillverkad i Kina. Kartongen var tillverkad i Spanien. På delen stod det "Ford Motor Company"..

M V H
---> Matz
Dom kostade senast jag frågade 852 kr st

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: mån 05 maj 2008, 12:12
av Lindh_
Detta är "löst" sålänge iaf..
Eftersom att den "ryckte" till varje gång när jag vred på tändningen, så testade jag att koppla bort batteriet en stund och sedan gick "armen" ned i korrekt läge igen.. :) o den har stannat på rätt ställe i 30 åkta mil nu iaf, så hoppas den håller ett tag till.. ska ändå riva fronten till semestern så får väl passa på att byta då om de behövs..

//Lindh

Re: Strålkastartorkaren Vä fram har "stannat" xc70 -04

Postat: mån 05 maj 2008, 20:09
av aTommyC
Kjent problem, ja.

Hadde samme feil på begge motorene på min forrige V70 MY99. Enkelt å fikse, om man demonterer motoren.

Problemet var begge gangene at grease fra mekanismen hadde kommet inn i elektromotoren. Dette skapte overbelastning, og termosikringen sørget for å stoppe motoren, gjerne midt på glasset. Rykket til hver gang jeg slo på tenningen, da var termosikringen kald.

Demonter motoren, fjern termosikringen midlertidig, og koble på spenning. Motoren brennes ren, det kan ryke og gnistre litt. Sett tilbake termosikringen, og monter sammen motoren.

Dersom problemet gjentar seg, kan man vurdere å montere en direktestrømskobling som omgår termosikringen. Da kan man brenne ren motoren uten å demontere. Jeg gjorde dette, og det funka helt topp.