Sida 1 av 1
volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: sön 20 apr 2008, 00:39
av T5smurfen
har en konstig undran. är på g att köpa en sen 00a v7oN t5 och har kollat lite tester. tydligen enl teknikens värld så spöar alltså 2,4t t5an i d mesta 0-50 0-70 0-100 0-130 och enl deras egna tester tog d 8,8 sekunder för t5 att nå 100 och 8,0 för 2,4t!!!! hallå vi pratar glt 170hk siffror här!! läste sen på test på s60 t5 att sent 00 har volvo själva ändrat varvtalet på t5 så man når 100 på 2an! ok men d låter iaf konstigt i mina öron att lillebror spöar storebror i ax långt upp i registret är det någon/några som kan komentera detta som har erfarenhet? sen så 2,4t jobbar typ mellan 1800-5200rpm och t5 kommer vid ca 2400-5000rpm i nm då undrar jag finns det någon typ av fulltrycksturbo som jobbar mellan 1800 och uppåt som man kan trycka dit på t5 så den laddar tidigare och inte tappar effekt och vad händer med soppaförbrukningen tro eftersom den e programerad att börja ladda vid ca 2400? e jag ute och cyklar nu med mina teorier? tacksam för många svar och kommentarer,funderingar
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: sön 20 apr 2008, 14:55
av Xioz
chippa bilen så har du problemet löst :)
ATM eller BSR eller TME
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: sön 20 apr 2008, 17:15
av Psyko
Varför inte bara köpa en 2,4 t :roll:
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: sön 20 apr 2008, 21:36
av Billy
Detta låter väldigt märkligt. När AMS testade V70 T5 år 2000 fick dom en 8,0 sekunders tid 0-100km/h och det var med en automat. Känns märkligt om en klassisk momentovandlarautomat skulle ge bättre tider än manuell. Men en 2,4T är nog att föredra för dessa årsmodeller, så länge det inte handlar om rask autobahnkörning där det är viktigt med bra drag bortom 150km/h. Om TV gjorde rätt eller fel går ju inte att svara på.
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: sön 20 apr 2008, 23:32
av eiskall
Min 2.4T sticker från polarens T5:a. Båda är original. Min bil drar mindre soppa, har billigare försäkring och dessutom är vi båda överens om att min bil har bättre körbarhet. Men över 110-120 så sticker han.
Xioz skrev:chippa bilen så har du problemet löst :)
ATM eller BSR eller TME
Chippar du både en 2.4T och T5a så får du mer vrid i 2.4T:n.
Har du förresten länk till testet?
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: ons 23 apr 2008, 09:43
av E 55 AMG
hur är 2,5t då ??
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: ons 23 apr 2008, 13:30
av eiskall
E 55 AMG skrev:hur är 2,5t då ??
Jag anser att 2.5T är den bästa Volvofemman i originalutförande.
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: ons 23 apr 2008, 13:47
av greeeken
T5smurfen skrev:har en konstig undran. är på g att köpa en sen 00a v7oN t5 och har kollat lite tester. tydligen enl teknikens värld så spöar alltså 2,4t t5an i d mesta 0-50 0-70 0-100 0-130 och enl deras egna tester tog d 8,8 sekunder för t5 att nå 100 och 8,0 för 2,4t!!!! hallå vi pratar glt 170hk siffror här!! läste sen på test på s60 t5 att sent 00 har volvo själva ändrat varvtalet på t5 så man når 100 på 2an! ok men d låter iaf konstigt i mina öron att lillebror spöar storebror i ax långt upp i registret är det någon/några som kan komentera detta som har erfarenhet? sen så 2,4t jobbar typ mellan 1800-5200rpm och t5 kommer vid ca 2400-5000rpm i nm då undrar jag finns det någon typ av fulltrycksturbo som jobbar mellan 1800 och uppåt som man kan trycka dit på t5 så den laddar tidigare och inte tappar effekt och vad händer med soppaförbrukningen tro eftersom den e programerad att börja ladda vid ca 2400? e jag ute och cyklar nu med mina teorier? tacksam för många svar och kommentarer,funderingar
Du har lite fel
2.4T har 200 hästar o INTE 170
Att 2.4T är piggare är inte så konstigt
Den har mindre turbo vilket gör att den spoolar upp snabbare.
Slänger du på en större turbo märker du att du blir slöare i början till turbon börjar jobba för fullt.
När T5ans turbo börjar jobba för fullt så sticker den iväg.
Ja skulle nog hellre satsa på en 2.4T.
Lättare att köra heöt enkelt.
Ja cippar du / trimmar me större turbo lär din soppaförbrukning gå upp då du säkerligen kommer gasa mer.
Vill du har full effekt på T5an i start så rekomenderar jag launch control
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: ons 23 apr 2008, 15:16
av eiskall
greeeken skrev:Du har lite fel
2.4T har 200 hästar o INTE 170
Jag tror att han menar att tiderna är "rena 170 hk-tider". Att han tycker att de är långsamma, alltså.
Re: volvo v70 t5 ändra nm/rpm register turbo +prestandauppg
Postat: fre 23 maj 2008, 10:13
av haxpet
Här kommer lite officiella siffror. Sen hur folk kör och växlar har ju också betydlese.
Men att t ex jämföra fullgas ax på 5:ans växel från t ex 70 och uppåt så kan det säkert vara så att lågtrycksturbobilarna vinner eftersom dom har bättre vrid längre ner i registret.
Det är helt enkelt så att man ska köra en T5:a över 3000 varv om man vill att det ska hända något.
Official vehicle performance
0-100km/h / 0-60mph / top speed
V70 2.4T FWD 200hp/285Nm
Manual: 7.9s / 7.4s / 210km/h ** / 225km/h
Automat: 8.3s / 7.8s / 210km/h ** / 220km/h
V70 2.5T FWD 210hp/320Nm
Manual: 7.4s / 6.9s / 210km/h ** / 230km/h
Automat: 7.8s / 7.3s / 210km/h ** / 225km/h
V70 T5 250hp/330Nm
Manual: 7.1s / 6.7s / 250km/h *
Automat: 7.5s / 7.1s / 240km/h *
V70 T5 (24HT) 260hp/350Nm
Manual: 6.8s / 6.4s / 250km/h
Automat: 7.2s / 6.8s / 250km/h
V70R 300hp/400Nm man & 300hp/350Nm aut (400Nm 6-spd aut)
Manual: 5.9s / 5.6s / 250km/h
Automat: 7.7s / 7.4s / 250km/h (5-spd aut)
Automat: 6.9s / 6.5s / 250km/h (6-spd aut)
* US: speed limitation at 210km/h
** For some variant a no speed limitation is optional (limitation set to 250km/h)
*** * US: speed limitation at 190km/h