Sida 1 av 1
V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: sön 06 apr 2008, 19:28
av baljbalj
Hej!
Skulle göra bilen vårfin och upptäcker att det står vatten i backljuset på vänster sida (dvs längs ner i ljusraden) och detta fått färgen från reflektorn att lossna.
Jag har tagit ut lampan och riggat kupévärmare att blåsa inifrån för att hindra vidare förstörelse.
http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=994
http://jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=992
http://jagrullar.se/forum/album_pic.php?pic_id=993
Men:
- Vad orsakar detta? Andra sidan ser ok ut utan fukt/vatten men ska man göra något speciellt för att slippa såna här problem?
- Det verkar som om bakljuset är tvådelat, kan man köpa bara den undre delen, eller finns det rent av nytt innehåll (reflektor) att köpa löst?
- Vad kostar kalaset typ?
- Hur demonterar man det undre lyset? jag såg tre ganska rejäla muttrar men även några vita små luriga expandrar som verkar vara skruvade utifrån.
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: mån 07 apr 2008, 06:43
av Loner
Otät tätningslist
Dom är 2delade, du kan köpa nedre delen för sig.
Öpnna "luckan" på insidan, så ser du snart 2 st M8? muttrar, lossa dessa och delen är lös.
/L
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: tis 08 apr 2008, 19:57
av baljbalj
Försäljaren på Volvo sa att han varit plåtslagare på Volvo och påpekade att det luriga med att byta den undre modulen var att man var tvungen att ta bort den övre först eftersom dom var ihophakade på något sätt. Och den övre var knepigare att komma åt och han rekommenderade en teleskopmagnet...
Ska undersöka i helgen om det är bra väder.
Men som mental förberedelse, någon som vet?
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: ons 09 apr 2008, 05:50
av Loner
Ja kanske var så, minns inte riktigt, teleskopmagneten är bra om/när du tappar ner en mutter.
Det är lite trångt o jävligt (men vart är det inte det), men du byter det hela på under halvtimmen.
/L
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: tor 17 apr 2008, 19:47
av baljbalj
Trångt var det... och jag vågade aldrig ta bort innerpanelen efter att jag nästa sumpade något typ av clips när jag började lossa den.
Men mha klibbig eltejp som säkring av muttrar i hylsor och till fingrar lyckades jag få bort det övre lyset och sen det undre så det kunde bytas.
Tyvärr följde det inte med en ny packning till det nya lyset och eftersom det kanske var den som var boven i dramat från början så var det lite surt.
Så till alla som vill göra detta i framtiden. Två muttrar till övre lyset och tre till det undre, övre måste bort först och det skadar nog inte att beställa ett par reservmuttrar och nya packningar till övre och undre när ni ändå köper lyset.
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: sön 22 feb 2009, 18:06
av baljbalj
AAAARRRGGHHH!!!!!!
Insåg precis att de fyra röda dioderna som sitter på dom faceliftade V70 inte föjer med när man köper nytt baklyse.
Så idag när jag skulle vädra ur fukt ur baklysena genom att ta ut alla lamporna och blåsa på med kupévärmare ett par dygn insåg jag att dioderna inte lyste på ena sidan. Fukt i någon kontakt tänkte jag till jag insåg att det bara var hål på det lyset jag tidigare bytt.
Har i och för sig inte sett detta förrän nu men nu när jag vet kommer jag störa mig så mycket att jag måste troligtvis gå igenom hela den asjobbiga processen att montera bort både det övre och det undre baklyset. Kommer nog försöka köpa nya dioder då det gamla kretskortet ser lite fuktskadat ut.
Såg förövrigt att det var en diskussion i en annan tråd hurvida det var dioder eller inte, efter att ha kollat i mitt gamla fuktskadade baklyse kan jag bekräfta att det är dioder.
Något att tänka på ifall någon ska göra om denna manöver...
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: mån 23 feb 2009, 12:43
av baljbalj
Tyvärr var det gamla kretskortet med de fyra lysdioderna också skadat av fukten. Små ditlödda komponenter hade ärjat så illa att dom lossnat.
Cirka 1000:- kostar nedre baklyset och 619:- ett nytt diodkort.
***Får ni fukt i baklyset var snabba med att plocka ut alla lampor och ställ in en kupévärmare. Det blir dyrt med både nytt lyse och dioder + jäkligt mycket jobb annars***
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: sön 14 jun 2009, 00:53
av Erico
Upptäkte samma (fukt i båda baklysena) på min bil och kan meddela att en skotork is the shit. Plocka ut lampan ur sektionen som är fuktig och stoppa in en slang från skotorken i lamphålet och vips, på ett par timmar är det torrt som i brallan på en nunna

-)
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: mån 15 jun 2009, 06:10
av Ringhede
Kan det vara så illa att baklamporna är felkonstruerade. Alltså konstruerade för vanliga glödlampor som blir varma och med dioder blir det ingen värme och fukt kommer in och torkar ej upp?
Eller ännu värre, att metaller i kretskortet "äter" upp reflektorns metallisering. Kan vara orsaken till att kretskortet såg ärgat ut.
Alltså elektrolys.
Lödda komponeneter brukar aldrig ärga loss utan orsak.
Vill man testa lite så tar man en glasburk med vatten + en tesked salt. Tag sedan två mässingbitar och anslut var sin till ett 12v batteri. Stoppa sedan ner mässingbitarna i vattnet utan att de rör varandra.
Efter en stund så ser man effekten av elektrolys. Den ena mässingbiten blir grön och den andra blir kopparfärgad. Den gröna färgen (ärg) brukar man vara van vid och är osaken till dålig kontakt i elsystem i bilar.
Mässing är mycket vanlig som konstruktionsmaterial och fullständigt värdelös då den lätt ärgar i fel miljö.
T.ex kontakterna i stickproppen för släpvagnar är mässing.
mvh Roland
Re: V70 -05, baklyse förstört av fukt
Postat: mån 15 jun 2009, 21:34
av baljbalj
Det kan nog vara så att fukten tillsammans med kretskortet förstör reflektormaterialet, har ingen aning. Fukten är dock i samma kammare som både glödlampor och dioder är så det blir nog varmt.
Felkonstruktion är det nog fråga om men å andra sidan så är det inte lätt att konstruera bort fukt, oftast är det bättre att göra rejäla hål så fukten kan vädras ut.
Min teori om varför det blir fukt på just min bil är att jag kör mycket med kupévärmare vilket ökar mängden fukt luften i bilen kan bära, denna fuktiga luft kondenseras på kalla ytor t.ex. insidan av baklyktorna.