Sida 1 av 4

Säkerhet?

Postat: lör 16 jul 2005, 07:47
av maf
Får man klaga lite här också?

Jag tror det behövs lite nytänkande i Volvofabriken. Lite yngre människor som kanske kan mer av tekniken och tänker ett steg längre. Tänkte dedikera detta inlägg till att ifrågasätta det säkerhetstänkande som Volvo säger sig ha.

Har någon av er på sista tiden tittat i vänster ytterbackspegel, i den yttersta delen som ska visa döda vinkeln? Vad ser ni där? Jag ser bara innersidan av spegelhuset reflekteras i halva döda-vinkel-spegeln vilket gör att min sikt är mycket begränsad. Hur har denna spegel kunnat få vara kvar år ut och år in? Istället satsar man på den där nya kameran "Blind Spot Information System", som tänder en lampa om någon finns i döda vinkeln. Vore det inte lättare att bygga om spegelhuset?

Vad har hänt med nytänkandet? Varför har fransmännen i sina betydligt billigare bilar lyckats klämma in både kurvljus och vibration i stolarna om man byter fil utan att blinka först när Volvo, som ska vara föregångare inom säkerhetsområdet, saknar detta som standard? Var är farthållaren som ser till att hålla betryggande avstånd till bilen framför (om man inte köper en konceptbil) och NÄR tänkte Volvo införa systemet som läser av hastigheten och anpassar trögheten i gaspedalen efter vad högsta tillåtna hastighet är, som har pratats så mycket om i media de senaste åren?

Hur kommer det sig att säkerhetsbältet i framsätet är så kort att man där inte kan ha en standard barnstol? Pratar man med säljare på Bilia så säger dom att man anser det säkrare att ha barnet i baksätet. Med den inställningen kan man lika gärna se till att det inte går att ha barnstol i bilen över huvud taget och sedan hänvisa till statistik som visar att ju fler som har barn i bilen, desto fler barn omkommer i trafiken... Och varför säljer man då en Volvo-stol som är specialbyggd för att kunna placeras i framsätet? Samma sak gäller krockkudden på passagerarsidan fram. Varför går inte den att stänga av med nyckel på tidigare modeller än -05 (?).

Några andra säkerhetshöjande detaljer som skulle återge Volvo lite av det goda rykte inom området som dom haft är enkla saker som att:

* Sänka volymen på blinkersen. Jag, och många med mig, drar oss för att använda blinkersen för mycket för det låter så otroligt illa i en Volvo.

* Aktivera automatisk trippelblink om man snabbt trycker blinkersspaken upp eller ner. Detta skulle göra att andra trafikanter bättre skulle uppfatta att man byter fil eller liknande utan att man behöver sitta och hålla i spaken eller trycka den till det fasta läget.

* Bromsljus som blinkar vid panikbromsning, eller ännu hellre - bromsljus som lyser starkare och med fler dioder i det höga bromsljuset ju hårdare man trycker på pedalen?

Vore kul att höra era åsikter...

/Magnus

Re: Säkerhet?

Postat: lör 16 jul 2005, 11:16
av greeeken
Du kan bygga om spegelhuset hut mkt du vill.döda vinkeln kommer alltid finans kvar.
För mig så funkar det kloclrent på min s60,mkt bättre än bilarna jag haft innan.
Ska du ha in allt du skriver så kan du räkna med betydligt dyrare volvobilar.
VArför man inte kan stänga av airbagen på p-sidan med nyckeln? Det är en bra fråga. Undrar jag med, kan väll tro att volvo vill tjäna pengar på det när du åker in o lämnar bilen för att man ska göra nått sådant.
Automatiskt trippelblink?
Undrar hur lat man kan vara.
Använd blinkersen rätt tycker jag istället :D
Bromsljus som blinkar vid panikbromsning är ingen bra ide.
Bakomvarande kommer reagera för sent och det är bevisat i tester.Men bromsljus som lyser mkt starkare vore bra.

Postat: lör 16 jul 2005, 17:20
av Teemu
jag tycker personligen att många utav de upptagna punkterna är befogade. Själv skulle jag inte köpa en ny Volvo om jag skulle byta bil idag. Förmodligen inte ens en begagnad. Man får så mycket mer för pengarna om man tittar lite på vad konkurenter kan erbjuda. Titta tex på Mazda 6 i kombi utförandet - brukar vara rätt svåra att få tag på begagnade pga att ägarna väljer att behålla bilarna.

Re: Säkerhet?

Postat: lör 16 jul 2005, 21:14
av maf
greeeken skrev:Du kan bygga om spegelhuset hut mkt du vill.döda vinkeln kommer alltid finans kvar.
För mig så funkar det kloclrent på min s60,mkt bättre än bilarna jag haft innan.
Jag kan inte hålla med dig där. Jag hade tidigare den billigaste bil du kan tänka dig och där satt inget spegelhus ivägen. Jag såg förstås inte det som var precis bredvid förarplatsen, men allt där bakom syntes. Kanske är det för att jag sitter ganska långt fram när jag kör, men oavsett ställning ska ju speglarna fungera!

Och vad är det med dom där spegelhusen i Volvo egentligen? Det bara sprutar ju vatten från dom mot sidorutorna så att dom blir skitiga så fort det regnar lite eller är slaskväder. Jag har aldrig varit med om maken. Andra bilar kan man köra 100-tals mil utan att få minsta skvätt på sidorutorna men Volvo klarar inte många mil innan man måste in på en mack och tvätta. Det måste ju vara nåt aerodynamiskt konstruktionsfel?
greeeken skrev:Automatiskt trippelblink?
Undrar hur lat man kan vara.
Använd blinkersen rätt tycker jag istället :D
Ja men få alla att göra det då. Automatisk trippelblink skulle ge medtrafikanterna tydligare signaler med minimalt med ansträngning. Bilen ska göra jobbet och jag ska åka med. Att säga att funktionen inte behövs utan man ska använda blinkersen rätt är som att säga att krockkuddar inte behövs eftersom man inte ska krocka :lol:

/Magnus

Postat: sön 17 jul 2005, 03:37
av VolvoBengan
Men sluta klaga... köp en annan bil o sälj Volvon då?
Är väl inge mer me det?

Personligen håller jag med om en del, men trippelblink och att blinkers låter för högt! Det tycker jag va något löjligt o klaga på :roll:

B

Postat: sön 17 jul 2005, 11:23
av tobmag
Kan nog bara instämma med att Volvo har kanske halkat efter igen vad gäller nyheter. Såg här på TV att V70 -05 skulle ha runt 60-70 nyheter??
Vilka är det då??
Vad gäller trippel blink så finns det idag iallafall på S40/V50.
Att blinkersen låter högt stämmer nog men hellre det än det syntetiska plipp-plopp ljud du får i högtalarna på många andra märken.

Japp det ska gnällas en del här på forumet tycker jag och jajamen Volvon ska väck och det ganska omgående........


Tobmag.

Re: Säkerhet?

Postat: sön 17 jul 2005, 11:58
av Brainy
maf skrev: Och vad är det med dom där spegelhusen i Volvo egentligen? Det bara sprutar ju vatten från dom mot sidorutorna så att dom blir skitiga så fort det regnar lite eller är slaskväder. Jag har aldrig varit med om maken. Andra bilar kan man köra 100-tals mil utan att få minsta skvätt på sidorutorna men Volvo klarar inte många mil innan man måste in på en mack och tvätta. Det måste ju vara nåt aerodynamiskt konstruktionsfel?

/Magnus
ang. aerodynamiken sa har jag fatt hora fran en mellanchef pa volvo att speglarna fick tyvarr designavdelningen fria hander med pa v70 och ovriga hade inget att saga till om och darfor blev de daliga.
kor en v70 i en bit over 200km/h och de viker in sig...
/brainy

Postat: mån 18 jul 2005, 10:58
av nevyn
De har aldrig vikt sig för mig i alla fall... Dessutom tycker jag de flesta punkterna är löjliga...

Postat: mån 18 jul 2005, 23:21
av fn
Blandade kommentarer till diverse tidigare inlägg...

Jag ser också en del av spegelhuset i den där vidvinkelzonen och kan hålla med om att det inte är så bra. Kollar jag höger spegel så ligger den ganska jämt med speglelhuset men det kan ju inte vänstra spegeln göra för då får man ju inte sikten bakåt. Spegeln är i framkant närmast bilen och i vidvinkelzonen ganska långt in i spegelhuset. Lösningen... kanske asymetriska spegelhus som man har på t.ex. lastbilar. Hur snyggt är det på en bil?
Trippelblink har t.ex. Audi A4 och när jag provkörde den tyckte jag det var en bra detalj. Tekniken ska underlätta så det är inte löjligt som vissa anser. Blinkersvolym har jag också funderat på. Varför inte fartberoende volym på den? Man har det ju på stereon. Läste en tråd här på forumet om en som ville veta var högtalaren satt så han kunde dämpa den... fler som irriterar sig alltså.
En sak som bilägaren skulle få göra är att kunna göra en massa egna personliga inställningar som man t.ex gör på sin dator. Då skulle man kunna välja trippelbling/enkelblink, fördröjning på innerbelysning, blinkersvolym, ordningen på infon i färddatorn etc. När bilen säljs så återgår man till standardinställningar...
Om jag också får klaga... Rattknapparna är för utspridda och dumt placerade. Ratten är ju formgiven för att passa bäst när man håller "tio i två". De knappar som används mest ska ju sitta närmst där. Vad hittar man då där... jo, aktivering av farthållare som trycks in en gång på en långresa och aldrig mer sedan under den resan. Knapparna som används mest... höja/sänka hastighet sitter längst ner så man ska byta grepp. Den knappen ska sitta lätt åtkomlig vid tummen. S60 ratten är bättre.

Postat: tis 19 jul 2005, 09:52
av Loner
Kan hålla med omd et där med rattknapparna, dom sitter lite tokigt för det man oftast gör är ju sänker/höjer farten och volymen på radion.
Trippelblinket finns ju på v50 iaf, eller är det dubbelblink "bara" :roll:

Problemen med backspeglarna är inget jag känner igen. Jag ser lika br ai volvon tycker jag som i vilen annan bil som helst, och 03 kom ju en ny modell som skall ge mindre smuts på rutan.
Om dom viker sig i 200+ har jag inte en susning om, och lär nog aldrig få veta heller. det står 110 (120) på våra hastighetsskyltar här i sverige och jag kommer nog aldrig att ta bilen ner till tyskland.

/L