Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1356716
Det skulle inte räcka med att fila upp 3/8-hålet på BT-koppen till 1/2"? Borde väl fördela trycket på betydligt större yta.. :-)
Jag drar alltid med momentnyckel till 25 Nm (med lite olja på o-ringen), har aldrig haft några problem med att lossa filtret.
#1356778
Jag har haft samma problem som trådskaparen på min S80. Oljefiltret satt som in i helvete. Drog sönder Biltema avdragaren, släppte i svetsen för spärrskaftet och en 3 armad kloavdragare. En en klo gick av. Svetsade på en 24mm mutter på Biltema avdragaren men hjälpte inte. Koppen ville bara snurra runt på plasthuset. Tog en rörstump och knackade på filtret i sidled för att få det att släppa i gängorna. Efter en massa bankande släppte filtret och man kunde skruva av det. Föregående service var gjord på Bilia ett år tidigare. Undrar hur hårt dom hade dragit det egentligen, inga 25Nm i alla fall.
#1373615
V70N. Har haft samma problem som tidigare skrivit. Filtret satt så in åt h-te. Drog sönder Biltemas kopp utan problem.
Köpte ny plasthållare för filtret . Skruvade fast ett plattjärn i filterkoppen och på en bräda, då lossnade den.
När det blev lite tid över så lagade jag Biltemas avdragare.
Biltemas kopp borrade jag upp där svetslopporna satt och gängade hålen och satte 4 mm korta skruvar. Filade upp hålet till 1/2". Funkar perfekt nu.

Nu till mina nya problem, Det läcker olja från filtret.
Vid första bytet (enl ovan) så drog jag nog åt filtret för hand och för löst för det skruvade upp sig efter någon månad. Långa fina oljespår på gatan.
Då drog jag åt ordentligt ,men det har alltid läckt något, men bar då man kör eller står still.
Vid filterbyte nr 2 så upptäckte jag att det inte satt någon gummipackning. skumt. Kan jag verkligen ha glömt det??
På med packning filter och drog åt till vad jag bedömde 25Nm. Nema problema.
Nu en månad senare så plötsligt droppar det olja igen då man startar bilen men det upphör efter ett tag. Märkte oljespåren när jag kom hem.
Drog åt filtret ett kvarts varv till 25-30 Nm med en momentnyckel.
Då blev läckaget än mer kraftigare, men upphörde som tidigare när man körde.
Jag har kollat oljan och ser knappt att det försvunnit något så det kan inte vara mer än någon deciliter som försvunnit, men det blir tråkiga spår på gatan till grannarnas förtret.
Har jag dragit för hårt, och packningen kalvar?
Sitter det dubbla packningar som jag missat?
Kan man ta av koppen för att kolla och göra om, utan att all olja rinner ut?
Snabba tips/svar tack, för bilen behövs
#1373656
Oringen har ett spår i gängan, ovh koppen skall dras upp mot flänsen, och sedan dras med 25nm. Går oringen tungt (osmord, felaktig eller felplacerad) kan nog 25nm uppnås INNAN koppen är helt uppe.

Undrar om inte flera sätter oringen felaktigt längs ner, och tror den ska täta mot flänsen.
#1373713
OK ,tack för snabba svar! :-)
Alltså, filterkoppen kan jag skruva av med minimalt spill av olja.
Sedan ska jag kolla att ingen oring sitter kvar där uppe i motorblocket.
Oringen ska alltså sitta över gängan längst upp, inte på gängan nederst närmst koppen ( Om filterkoppen är vänd med gängan uppåt)
Överdelen på gängan ska röra oringen för att vara övertydlig.
Jag har satt den på gängan tidigare.
Är det rätt ?? Ska kolla ikväll.
#1373715
DagSa skrev:OK ,tack för snabba svar! :-)
Alltså, filterkoppen kan jag skruva av med minimalt spill av olja.
Sedan ska jag kolla att ingen oring sitter kvar där uppe i motorblocket.
Oringen ska alltså sitta över gängan längst upp, inte på gängan nederst närmst koppen ( Om filterkoppen är vänd med gängan uppåt)
Överdelen på gängan ska röra oringen för att vara övertydlig.
Jag har satt den på gängan tidigare.
Är det rätt ?? Ska kolla ikväll.
Då har du satt den fel.
Det finns ett tydligt spår för o-ringen.
#1373742
Har meckat underbilen nu.
Jag såg inte att det fanns en ring på rätt plats då jag bytte sist. Det är ju rätt så kladdigt.
Och då satte jag dit en extra oring på fel plats. :-o
Gjort rätt och återmonterat och dragit åt till 25 Nm. Denna gång kändes det mycket bättre att dra åt.
Stor tack för bilden! :-D
Det kunde jag inte räknat ut då jag räknade oringar vilken som skulle vara rätt.
Underbart forum här!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jo. Det är ju inte en staty. Skickat fr&arin[…]

Jag har bytt lagret på remskivan uppifr&arin[…]

Växellådsoljan bytt? Kan vara värt[…]

Oljefälla? vacuum i motorn

Jag hade ett ganska högt vakuum på min […]