Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379050
Man orkar inte dra upp insatsfilter för hand, som man kan/ska med spin-on filter.

Med ned/fasttrykt filter, och med en ny inoljad och rätt placerad Oring, skruvar du upp koppen så långt du kan för hand, och drar sedan med verktyget till kroppens fläns (där gängan slutar) och sedan bara pytte lite till. Klart!

Är man osäker kan man använda en momentnyckel. 25nm.

Det går inte jättetungt att dra upp (för då är något fel) men för hand lyckas nog få.
#1391288
Idag gav jag mig på att byta olja och filter på OKQ8 GDS hall. Hade varit och köpt Biltems oljefilterverktyg för Volvo. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042023

Satte verktyget över över koppen och hade missat att det skulle vara 3/8 för att skruva loss den. Hittade som tur ett spärrhandtag med 3/8 från min tändstiftsnyckelsats. Slutsatsen var att 3/8 hålet slets sönder (trodde den inte var av plast?) och avdragaren fastnade på oljefiltret. Försökte få loss den med handkraft och lite knackande men utan resultat. Då jag stod i GDS hall vågade jag inte ge den alldeles för mycket våld då jag vet att koppen är i plast och att jag inte hade en extra kopp tillgänglig ifall den skulle gå sönder.

Är det någon som har en bra idé för att få loss avdragare + oljefilterkoppen? Funderar på 3 klo avdragaren på Biltema men är osäker på om den kommer få plats över den befintliga avdragaren som sitter på. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042041

Får säga att det är lite "skönt" att läsa att andra haft samma problem, det kändes så typiskt mig att inte ens ett basalt byte av oljefilter skulle gå smärtfritt om ni förstår vad jag menar.
#1391368
Avdragarkoppen lossar om man vrider den åt motsatt håll. Lite svårt förstås om 3/8-fästet har gått sönder.. :-/
Undrar om man inte skulle kunna fila upp hålet till 1/2"? Men den måste ju loss först förstås
#1391417
Jag svetsade på en mutter på avdragaren ovanpå där hålet är. Det är inte byggt för så stora moment.
Jag tror många idiotdrar filterhållarna.
På min satt också filtret stenhårt första gången jag bytte oljan,(o-ringen satt rätt) men sedan aldrig suttit hårt igen när jag dragit själv innan. Jag har bytt olja många gånger nu.

Och som föregående säger, verktyget fastnar, men lossnar när man knycker till lite lätt åt andra hållet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]