Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171636
Har använt Biltemas oljefilteravdragare (inte den trebenta utan den andra) i snart 10 år nu och aldrig haft minsta problem med den. Men hur hårt drar ni filterkoppen egentligen? Det skall vara 25 Nm, vare sig mer eller mindre. Går utmärkt att fixa med Biltemas eminenta momentskaft för 50 spänn. :D
#1171642
andersuw skrev:Har använt Biltemas oljefilteravdragare (inte den trebenta utan den andra) i snart 10 år nu och aldrig haft minsta problem med den. Men hur hårt drar ni filterkoppen egentligen? Det skall vara 25 Nm, vare sig mer eller mindre. Går utmärkt att fixa med Biltemas eminenta momentskaft för 50 spänn. :D
Jag kvaddade den när jag skulle lossa koppen Volvo hade dragit åt före mig :P
Insåg att jag aldrig skulle få loss den med ett så ömtåligt verktyg.

Men det var något skumt med den koppen för den gick jättetrögt direkt när o-ringen fick kontakt och ända i botten. Inte som nuvarande där den går rätt lätt tills den bottnar och kan dras det där lilla extra.

Den trearmade är lite krångligare att använda men så ofta gör jag det inte att det är ett problem.
#1171645
Både plasten och packningen kan glida lite dåligt ibland och jag brukar därför se till att båda är väl inoljade innan jag drar fast koppen. Men det kan förstås ha varit något som var lite tokigt med själv gängen på den du först använde.
#1171649
andersuw skrev:Både plasten och packningen kan glida lite dåligt ibland och jag brukar därför se till att båda är väl inoljade innan jag drar fast koppen. Men det kan förstås ha varit något som var lite tokigt med själv gängen på den du först använde.
Tror mer på gängan eftersom det inte gjorde någon skillnad att rengöra både kopp och gängor i blocket och sedan olja in grejerna lagom mycket. Men den bilen är någon annans problem nu, på nuvarande bil löper det lätt.
#1171942
kalaspuffen skrev:Jag har just också råkat ut för att Biltemas filterverktyg pajat.
Uppföljning!

Var in till Biltema idag. Det var inga problem att få byta eller lämna tillbaka verktyget som pajat.

Fick prata med nån som faktiskt kan nåt om bilar å sånt (vilket man ju faktiskt inte ska förvänta sig där, det är ju inte direkt så att man betalar för att personalen ska ha koll). Jag fick tipset att vara väldigt noga med att inte lägga på nån snedkraft utan bara roterande kraft på filterhållaren.

Jag tog en såndär kombinerad förlängare och "kraftigt handtag" ur hylsnyckelsatsen, där det sitter ett fäste för hylsa på en rörlig del som går att flytta längs "stången". Med den rörliga grejen på mitten av "stången" och en hand på varje ända, dra lika mycket med den ena som trycka med den andra, så lossade filterhållaren så snällt.

M.v.h. glad wannabe-mekaniker :D :D :D
#1356639
Samma problem här. Får inte loss oljefiltret. Dragit av 2 av Biltemas oljefilteravdragare nu, Den sista kopplade jag till det utdragbara verktyget jag har för att byta hjulmuttrar men det är helt omöjligt att få filtret att rubba sig. Avdragaren går av först. Alla tips emottages tacksamt hur jag skall lösa detta.
#1356663
Erik Å skrev: tor 02 jan 2020, 11:17 Såna här kan man väl inte dra sönder? :P För det är väl "cartridge"-filter vi pratar om
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042023

filterkopp.jpg
Jo. Fästet för spärrskaftet är gjort av mjukost så hålet blir runt.

Jag köpte den med klor istället. Mindre smidig men robust.
#1356670
SBergdahl skrev: tor 02 jan 2020, 13:13 ..Jo. Fästet för spärrskaftet är gjort av mjukost så hålet blir runt.
Oh.. :-/ det har inte hänt för mig (än) men jag har inte behövt ta i..
Det kanske finns andra fabrikat som är tillverkade av verktygsstål, till skillnad från biltemas? :-)
Kamasa kanske, fyra gånger så dyrt (har inte kollat om det är rätt diameter)
https://www.ssbilbehor.se/kamasa-tools- ... ter-1-steg
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1356714
Jo, fyrkanthålet för 3/8" är klent i mitten.
Jag tror alla billigare är lika oavsett inköpställe.

Jag svetsade på en M16 mutter där istället, och kör med 1/2" skaft med 24mm hylsa.

Filterkoppen satt som :mad: första gången jag lossade den.
(Därför verktyget förstärktes)

Men med inoljad o-ring nogrant satt i spåret och MÅTTLIGT DRAGEN filterkopp har den alltid släppt snällt.
Jag drar bara upp den mot flänsen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]