Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#929280
wissel skrev:http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... tyg-20321/
Köpte feltemaskiten idag och som väntat gick den sönder......får bli en tur tillbaka till feltema nästa vecka
#929405
Tror inte att påfyllningslocket har nån inverkan här. Du har ju ut bottenpluggen för å tömma oljan så nått vakuum borde det inte va. Jag hade trippelkollat att jag drog moturs å försökt med en sån universal filterdragare som "spänner greppet" ju mer man drar. En sån med 3 armar som man fäster på spärrskaft.
#929429
scouhound skrev:Tror inte att påfyllningslocket har nån inverkan här. Du har ju ut bottenpluggen för å tömma oljan så nått vakuum borde det inte va. Jag hade trippelkollat att jag drog moturs å försökt med en sån universal filterdragare som "spänner greppet" ju mer man drar. En sån med 3 armar som man fäster på spärrskaft.
Funkar inget vidare på dessa filterhållare dessvärre, däremot utmärkt på hela filter som inte är insatsfilter.
#929433
wissel skrev:
scouhound skrev:Tror inte att påfyllningslocket har nån inverkan här. Du har ju ut bottenpluggen för å tömma oljan så nått vakuum borde det inte va. Jag hade trippelkollat att jag drog moturs å försökt med en sån universal filterdragare som "spänner greppet" ju mer man drar. En sån med 3 armar som man fäster på spärrskaft.
Funkar inget vidare på dessa filterhållare dessvärre, däremot utmärkt på hela filter som inte är insatsfilter.
Funkar perfekt för mig på min bil med samma filter som TS :)
#929472
scouhound skrev:
wissel skrev:
scouhound skrev:Tror inte att påfyllningslocket har nån inverkan här. Du har ju ut bottenpluggen för å tömma oljan så nått vakuum borde det inte va. Jag hade trippelkollat att jag drog moturs å försökt med en sån universal filterdragare som "spänner greppet" ju mer man drar. En sån med 3 armar som man fäster på spärrskaft.
Funkar inget vidare på dessa filterhållare dessvärre, däremot utmärkt på hela filter som inte är insatsfilter.
Funkar perfekt för mig på min bil med samma filter som TS :)
Javisst om filtret sitter "normaldraget". Men sitter det fast på riktigt så är det "hylsan/Koppen" som gäller.
#929709
Jag anvander en hemvariant av den har bilden...

Jag anvander en skruvmejsel med fyrkantigt skaft och en "tow strap" eller "tie down" och sen tar jag en shiftnyckel pa skruvmejselskaftet och vrider till. Filtret kommer av pa det sattet.
Bild
#929710
Jag har under nästan 10-år använt Biltemas avdragare som ser ut som en spindel med tre ben 12-976 (Biltema-siten har kraschat så jag kan inte länka). Har funkat perfekt på min V70-05 och farsans V40-00 1.8, som har identisk plastkopp och insatsfilter. Den rappar inte och det blir bara knappt synbara märke i plasten. Så gediget att jag tror att det klarar moment upp till "break wind"-nivå dvs över 100 Nm, men då kanske kraften på plasten blir för stor. Har dock vad jag minns inte testat på plåtfiltrer, men det borde funka det också. Helt klart ett av de verktyg i garaget jag är mest nöjd med.
#1171608
Jag har just också råkat ut för att Biltemas filterverktyg pajat. Den lilla plattan med hål för 3/8" hylsnyckel släppte i sina sex punktsvetsar från resten av verktyget.

Jag tog i rätt hårt innan det pajade.

Jag funderar på om det kan vara en idé att också köpa ett sånt verktyg med tre armar, och låta det verktyget ta tag i resterna av Biltema-Volvo-specialverktyget?

(Ja, om jag ska köpa en såndär med tre armar så lär jag ju ändå byta det trasiga Biltemaverktyget när jag ändå är där).

Vad trött jag blir på sånthär. Liksom filterinsatsen kostar 10kr mindre än gamla sorten komplett filter med hus på Mekonomen. Ett gammalt filter går ju alltid att få bort, bara att köra skruvmejsel rakt igenom filtret och använda som verktyg att vrida loss det med ifall det jävlas. Själva hållaren verkar ju gå på nån hundring på bilskrot, och så blir det ännu mer jobb att åka och köpa en sån, ifall jag skulle ge upp och använda så mycket våld på den gamla att den pajar när jag tar bort den.

:(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]