Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373794
DagSa skrev: ons 08 apr 2020, 00:21 V70N. Har haft samma problem som tidigare skrivit. Filtret satt så in åt h-te. Drog sönder Biltemas kopp utan problem.
Köpte ny plasthållare för filtret . Skruvade fast ett plattjärn i filterkoppen och på en bräda, då lossnade den.
När det blev lite tid över så lagade jag Biltemas avdragare.
Biltemas kopp borrade jag upp där svetslopporna satt och gängade hålen och satte 4 mm korta skruvar. Filade upp hålet till 1/2". Funkar perfekt nu.

Nu till mina nya problem, Det läcker olja från filtret.
Vid första bytet (enl ovan) så drog jag nog åt filtret för hand och för löst för det skruvade upp sig efter någon månad. Långa fina oljespår på gatan.
Då drog jag åt ordentligt ,men det har alltid läckt något, men bar då man kör eller står still.
Vid filterbyte nr 2 så upptäckte jag att det inte satt någon gummipackning. skumt. Kan jag verkligen ha glömt det??
På med packning filter och drog åt till vad jag bedömde 25Nm. Nema problema.
Nu en månad senare så plötsligt droppar det olja igen då man startar bilen men det upphör efter ett tag. Märkte oljespåren när jag kom hem.
Drog åt filtret ett kvarts varv till 25-30 Nm med en momentnyckel.
Då blev läckaget än mer kraftigare, men upphörde som tidigare när man körde.
Jag har kollat oljan och ser knappt att det försvunnit något så det kan inte vara mer än någon deciliter som försvunnit, men det blir tråkiga spår på gatan till grannarnas förtret.
Har jag dragit för hårt, och packningen kalvar?
Sitter det dubbla packningar som jag missat?
Kan man ta av koppen för att kolla och göra om, utan att all olja rinner ut?
Snabba tips/svar tack, för bilen behövs
Hej jag har också råkat ut för detta när jag helt plötsligt fått lite oljedropp från oljefiltret och förut så gick det hur bra som helst men nu helt plötsligt lite oljedropp från oljefiltret. Kan det ha göra med att kvaliteten på tex oljefiltret om man köper orginal på Bilia eller pirat från tex v- parts eller från tex Tyskland m,m ????
#1373827
klacken skrev: tor 09 apr 2020, 08:16 Är nog ingen skillnad varifrån du köper filtret, huvudsaken är att det blir rätt monterat.
Det skulle ju bli tätt helt utan filter, eftersom det är en plastkopp.
Så nej! Det är ingen skillnad.

Sannolikt tror jag folk sätter Oringen fel i de allra flesta fall med problem.

Ett urfräst spår i gängan i koppen. Ingen annanstans.
#1374038
Tja jag undrar vad det kan bero på att det helt plötsligt börjar läka lite olja från oljefiltret när det har funkat hur bra som helt förut och även när oljefiltret knappt går att skruva bort när det har gått hur bra som helst förut. Min kompis råkade ut för detta med att oljefiltret sätt stenhårt och lite oljedropp från oljefiltret????
#1374052
Tybbe skrev: lör 11 apr 2020, 11:46 Tja jag undrar vad det kan bero på att det helt plötsligt börjar läka lite olja från oljefiltret när det har funkat hur bra som helt förut och även när oljefiltret knappt går att skruva bort när det har gått hur bra som helst förut. Min kompis råkade ut för detta med att oljefiltret sätt stenhårt och lite oljedropp från oljefiltret????
Spricka i koppen...
Trasig Oring....
Felmonterad Oring....

Läcka någon annanstans som rinner ner och droppar just på oljefilterkoppen....
#1377672
Hej jag såg att mitt oljefiltret var lite fuktigt med väldigt lite olja på när jag bytte olja och oljefiltret. Men det konstiga är att det fuktar bara lite när jag byter olja och oljefilter efter c:a 1400 mil men när jag väl har ny bytt olja och oljefiltret så är det snustort och även dom kommande 600-1200 mil men just före jag byter olja och oljefilter så börjar det fukta med lite olja på oljefiltret. Ven kan detta berå på v70 t5 06 ????
#1377721
När jag är i en hall med lyft och tex tvättar bilen så brukar jag lyfta upp bilen och kolla lite under då och då när jag ändå använder lyften. Drar jag åt filtret lite för hårt kanske vid byte av olja och filter ???
#1377752
Tybbe skrev: lör 02 maj 2020, 23:45 När jag är i en hall med lyft och tex tvättar bilen så brukar jag lyfta upp bilen och kolla lite under då och då när jag ändå använder lyften. Drar jag åt filtret lite för hårt kanske vid byte av olja och filter ???
Koppen ska dras upp mot sin fläns, och bara pyttelite till. Att dra mer blir det inte tätare eller otätare av, eftersom oringen tätar i gängan. Inte mot flänsen. Bara ett hlvte att släppa sedan om man drar för hårt, vilket bara är stolligt. Koppen kan spricka också, och verktygen för att släppa är inte jättestarka heller. För det behöver dom inte vara.

Eller sätter du oringen fel?
Det är ett ca 4mm skuret spår i koppens gänga.
I det spåret ska oringen ner.
Ingen annanstans, och jag börjar tro att det är här folk gör fel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]