Sida 1 av 2

Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: ons 27 feb 2008, 22:16
av tj666666
Hej, undrar om man kan köra med öppen dumventil på en s80 t6???
OM man kan behöver man göra några modifikationer eller är det bara bolt on med en ny dump??? Är ute efter lite pyssljud! Funderar på att köra med öppen luftfilter men skulle vilja ha öppen dump för mer ljud! tacksam för svar!!

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 13:31
av tj666666
över 40st som har har läst men ingen som vet om eller hur det funkar??? hmm... :roll:

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 14:44
av Funk
Öppen dump ger hursomhelst inga som helst fördelar före en sluten... Bilen och sprutet är ju konstruerat för återcirkulerande ventil.
Hur det påverkas av att T6 har dubbla turbos vet jag inte, den har väl fortfarande bara en dump. Plugga originaldumpen och köra med en öppen
skall väl inte vara några andra problem än att det kanske inte finns färdiga lock till just den motorn. Och det faktum att bilen inte mår bra av det...

/Thomas

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 14:55
av tj666666
Tack för svaret men skulle vilja höra från någon som har provat innan jag börjar byta o testa, ingen som har provat eller vet om det går på t6:an och hur det funkar???

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 15:14
av eiskall
Det är generellt sett inte att rekommendera eftersom styrenheten räknar med att få tillbaka den luft som en öppen dump släpper ut i atmosfären. Dessutom kan du räkna med något högre bränsleförbrukning när systemet "räknar fel" på luftmängden, vilket kanske inte är det första man önskar på en S80 T6.

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 15:57
av VolvoB20
Finns ju "eletroniska dumpar" med kontakt + förstärkare + högtalare som vårlar ut pys-ljud när du släpper gasen. kanon så slipper du tappa effket, dra mera soppa och motorn mår bättre......

http://www.takakaira.co.jp/accessories/ ... pager.html

För att kunna få någon fördel av en riktig öppen dump ska du byta motorstyrning och gå över till VPC......

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 16:56
av greeeken
Då låter denna bättre
http://www.sunamiturbo.com/

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 19:25
av tj666666
kort sag så funkar det inte med en öppen dump på t6:an? hur är det om man kör med en hybridventil, blir det problem med en sån också???

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: tor 28 feb 2008, 22:27
av greeeken
tj666666 skrev:kort sag så funkar det inte med en öppen dump på t6:an? hur är det om man kör med en hybridventil, blir det problem med en sån också???

Det blir proiblem med där fast kanske inte lika mkt då det är en blandning.

Re: Öppen dumpventill på s80 t6

Postat: fre 29 feb 2008, 09:12
av VolvoB20
tj666666 skrev:kort sag så funkar det inte med en öppen dump på t6:an? hur är det om man kör med en hybridventil, blir det problem med en sån också???
Varför stoppa dit något som gör att bilen går långsammare och drar mera soppa ????? Om det är ljudet du är ute efter så köp någon av de två elektroniska manickerna ovan.

Om det ska bli bra med öppen dump bör du byta ut motorstyrningen mot ett system som tex mäter trycket i insugsgrenröret och omvandlar det till rätt värde d.v.s en VPC istället för luftmassemätaren som sitter där idag, mend öppen dump kommer den att mäta fel....

http://www.autodesignhaus.com/tuners/hks/vpc.htm

Bild