Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoolle
#175672
Hejsan, ny på detta eminenta forum :D

Tänkte höra om nån varit med om att det låter som det är hål på avgasröret typ framme vid motorn vid start.

Det låter bara precis när man startar den när den varit kall, och slutar låta så fort tomgången gått ner från 1500-800.

Jag har mina aningar att det kanske läcker vid nån skarv innan katt & lamda för den drar en del bensin, till råga på allt :(

Kanske ska tilläggas att bilen är en v70 170hk -05 :roll: , iof. gått en 15000mil, men tycker inte att det borde ge upp så på det viset.
Användarvisningsbild
av camaro69
#175761
Inget ovanligt att främre röret spricker i en skarv. Går att svetsa om man har kunskapen. Annars är det bara att byta.
Kan inte i min vildaste fantasi inbilla mig att någon garanti skulle gälla, då bilen passerat de "magiska gränserna".
Är nog bara att ta fram "pluskan" eller verktygslådan. :wink:
av matzen10
#175768
På min S60 så var det flexröret som började ge upp... Om du vill vara mer säker på vilken del det är så vänta ett tag så blir det lättare att lokalisera (o)ljudet!
På min bil så skedde det redan vid 12.000 mil. Kan tillägga att bakre burken var genomrutten oxå (på ovansidan, mot karossen. Såg det inte men hördes lite därifrån med). Verkade vara ett uddajobb nuförtiden, enligt volvoverkstaden, men likväl behövdes skiten bytas.
Vid tillfället, för några månader sedan, fanns bakre burken att köpa på Autoexperten för några hundralappar billigare än volvoverkstadens priser. Flexrör hittade jag inte i rätt dimension på eftermarknaden.

M V H
---> Matz
av volvoolle
#175794
matzen10 skrev:På min S60 så var det flexröret som började ge upp... Om du vill vara mer säker på vilken del det är så vänta ett tag så blir det lättare att lokalisera (o)ljudet!
På min bil så skedde det redan vid 12.000 mil. Kan tillägga att bakre burken var genomrutten oxå (på ovansidan, mot karossen. Såg det inte men hördes lite därifrån med). Verkade vara ett uddajobb nuförtiden, enligt volvoverkstaden, men likväl behövdes skiten bytas.
Vid tillfället, för några månader sedan, fanns bakre burken att köpa på Autoexperten för några hundralappar billigare än volvoverkstadens priser. Flexrör hittade jag inte i rätt dimension på eftermarknaden.

M V H
---> Matz
Okej, det verkar ju inte helt bra :???:

Men detta borde ju bilfirman jag köpte bilen av ta på garanti tycker man.
Det skumma är att dom bes. bilen strax innan jag hämta ut den, men det kanske inte läckte när avgasröret var varmt då.

Matz: Märkte du av nån högre förbrukning när ditt flexrör var kass???
av matzen10
#175822
volvoolle skrev: Matz: Märkte du av nån högre förbrukning när ditt flexrör var kass???
Japp, lambdagivaren fick felvärde så soppaförbrukningen steg rejält under ett tag! Detta ordnades med hjälp av volvoverkstadens felsökning och återställning efter bytet. helt normalt att det blir så!

M V H
---> M10
av Fisketorp
#176032
Vet inte vad volvo tar för komplett sats efter katten.
men mekonomen går det på 5656kr inkl upphängningsdetaljer. volvo borde väll ligga snäppet högre så låt säga 6000kr någon som vet?

Feritta tar 4500kr för sitt kompletta ROSTFRIA med LIVSTIDS garanti. valet är väl inte så svårt anntar jag=)

Vet inte om dem säljer främre delen men dem tillverkar på beställning, samt rostfri katt har dem också.

Verkade som våran v70 01a med 14500mil börjar få sletet avgasystem bakre, dok inga lekage än men tunn plåt sa han som tittade på det
så nog bara en tidsfråga =(

nästan samma kvalitet som det var på vråan 940 mycket illa, varför gå ifrån något som funkade bra på 85* ?
av efraiem1
#1352744
Ärkebumpar tråden.
Men misstänker att jag har något motsvarande fel på min.
Ena dagen när jag startade så började bilen brumma betydligt högre än tidigare. Upplevde även att det låg kvar betydligt längre på högre varvtal i tomgången.
Vad är rekommendationen? Leta efter hålet och försöka täta med bandage osv eller är det bara ge sig på att byta aset?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352768
Håller med men försöka lokalisera hålet är alltid bra så du byter rätt del.

På min bil tappade jag en skruv till grenröret vilket också ledde till oljud men det var ju barnsligt lätt fixat.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen