Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaptenlars
hej alla volvoägare! Servade min bil på en mindre verkstad, gjorde 30 000 mil service. Dom hade tydligen i mobil 2000 delsyntet olja i motorn. Ska man tappa ur eländet på en gång? Killen på verkstaden menade att den var bra och om man ville byta till helsyntet så var det inga problem (mobiloljan skulle inte göra en massa avllagringar på motorn som mineraloljor gör). Så vad tror ni om delsyntet? Mvh kapten
av jbl
Ingen fara med annan olja förutom att man troligen får byta oftare om inte longlife klassad som t.ex Castrol SLX proffesional longtech 0W30 eller vad den nu har för namn.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antagligen klarar den oljan inte 3000 mil som SLX innihelvete longtech gör. Men gör ett oljebyte om 1500 mil så har du nog fräschare olja vid nästa service än dom som kör 3000 mil på Castrol har.
jag går intervall på 2000 mil men då byter jag själv om 1000 mil! Känns bra med ett sånt här forum att fråga, litar mer på er än på mekanikerna på verkstad, dom vill tjäna pengar..
Användarvisningsbild
av Fluffen
kaptenlars skrev:jag går intervall på 2000 mil men då byter jag själv om 1000 mil! Känns bra med ett sånt här forum att fråga, litar mer på er än på mekanikerna på verkstad, dom vill tjäna pengar..
Aldrig fel med ett extra oljebyte. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
kaptenlars skrev:Känns bra med ett sånt här forum att fråga, litar mer på er än på mekanikerna på verkstad, dom vill tjäna pengar..
Mhmm... Jag kan inte säga att jag skulle ge olika svar här jämfört med på jobbet...

Jag tjänar samma pengar oavsett om jag byter motor eller gör några servisar på en dag. Varken jag eller företaget tjänar på att göra ett dåligt jobb.
Det är ju inte så att nån på en verkstad sitter och gnuggar händerna och tänker: "hehe, nu är det snart ras på den motorn med..."
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]