Rycka säkringen till DSTC/antisladd på Volvo V70 AWD?
Postat: sön 17 feb 2008, 18:47
Hej!
Som Ni vet finns det på många Volvo-bilar en knapp för att stänga av anti-spinn. Knappen heter oftast DSTC. På lite äldre bilar sitter den nedanför stereon framför växelspaken så att säga. På nyare bilar sitter den inbyggd i färddatorn och stängs av genom resetknappen på blinkersspaken.
Vad många noterar efter att ha kopplat ur anti-spinn är att antisladd fortfarande är aktiv. Det är så Volvo vill ha det, allt för att göra olycksstatistiken för Volvo så minimal som möjligt. I vissa lägen skulle man dock vilja köra bilen utan antisladd, tex när man är ute på en is eller halkbana.
På V70 AWD R gick det att koppla ur anti-sladd helt genom att trycka 5 gånger på DSTC-knappen. Detta fungerar dock inte på andra modeller. Och på senare tid har Volvo ofta valt att helt plocka bort knappen för DSTC.
Det går rykten att om Du inte har en R AWD så kan Du ändå kopplar ur DSTC genom att rycka säkringen. Jag har sökt om detta på Internet men inte hittat en enda träff - förutom någon vag diskussion här på detta forum som egentligen inte gav svar på frågan.
Volvokillarna jag talat med hävdar att detta gick tidigare, men de senare årsmodellerna har man kopplat på fler funktioner på DSTC så att man inte kan rycka säkringen längre.
Det skulle därför vara intressant att höra med någon här på forumet om Ni hört eller har någon koll på hur man helt avaktiverar DSTC på en V70 AWD. Det kanske är så att det inte går?
Själv har jag provat att rycka säkringen på 5 ampere som sitter inne i bilens kupé. Det gav effekten att bilen blev framhjulsdriven och att varningslampan för "bromsfel" tändes. Va inget roligt alls att köra så. Och när man gasade på rejält och fick spinn på framhjulen, och sen släppte gasen så fortsatte hjulen att snurra, ungefär som att det inte var något motstånd.
Efter att ha letat lite i säkringsutrymmena hittade jag två ytterligare platser med säkringar för DSTC (samt abs). Dessa var båda två på 30 ampere och belägna i motorutrymmet. Har inte vågat dra någon av dessa ännu. Tänkte fråga här på forumet först, om det kanske är någon som redan provat, eller har erfarenheter från detta?
I min bil är säkringen på 5 ampere i kupén märkt DSTC/abs som nummer 9.
I motorutrymmet är de två DSTC/abs-säkringarna märkta med nr. 14 och nr. 19. Båda är på 30 ampere.
Verkar som sagt finnas otroligt lite skrivet om detta på nätet. Så förhoppningarna att få svar är kanske inte jättestora. Men det skulle vara kul att veta, för någon här kanske redan har testat?
Om inte annat så lär jag väl prova att rycka övriga vid tillfälle...men vill ju inte riskera att sabba något. Vilket kanske är lätt hänt?
Som Ni vet finns det på många Volvo-bilar en knapp för att stänga av anti-spinn. Knappen heter oftast DSTC. På lite äldre bilar sitter den nedanför stereon framför växelspaken så att säga. På nyare bilar sitter den inbyggd i färddatorn och stängs av genom resetknappen på blinkersspaken.
Vad många noterar efter att ha kopplat ur anti-spinn är att antisladd fortfarande är aktiv. Det är så Volvo vill ha det, allt för att göra olycksstatistiken för Volvo så minimal som möjligt. I vissa lägen skulle man dock vilja köra bilen utan antisladd, tex när man är ute på en is eller halkbana.
På V70 AWD R gick det att koppla ur anti-sladd helt genom att trycka 5 gånger på DSTC-knappen. Detta fungerar dock inte på andra modeller. Och på senare tid har Volvo ofta valt att helt plocka bort knappen för DSTC.
Det går rykten att om Du inte har en R AWD så kan Du ändå kopplar ur DSTC genom att rycka säkringen. Jag har sökt om detta på Internet men inte hittat en enda träff - förutom någon vag diskussion här på detta forum som egentligen inte gav svar på frågan.
Volvokillarna jag talat med hävdar att detta gick tidigare, men de senare årsmodellerna har man kopplat på fler funktioner på DSTC så att man inte kan rycka säkringen längre.
Det skulle därför vara intressant att höra med någon här på forumet om Ni hört eller har någon koll på hur man helt avaktiverar DSTC på en V70 AWD. Det kanske är så att det inte går?
Själv har jag provat att rycka säkringen på 5 ampere som sitter inne i bilens kupé. Det gav effekten att bilen blev framhjulsdriven och att varningslampan för "bromsfel" tändes. Va inget roligt alls att köra så. Och när man gasade på rejält och fick spinn på framhjulen, och sen släppte gasen så fortsatte hjulen att snurra, ungefär som att det inte var något motstånd.
Efter att ha letat lite i säkringsutrymmena hittade jag två ytterligare platser med säkringar för DSTC (samt abs). Dessa var båda två på 30 ampere och belägna i motorutrymmet. Har inte vågat dra någon av dessa ännu. Tänkte fråga här på forumet först, om det kanske är någon som redan provat, eller har erfarenheter från detta?
I min bil är säkringen på 5 ampere i kupén märkt DSTC/abs som nummer 9.
I motorutrymmet är de två DSTC/abs-säkringarna märkta med nr. 14 och nr. 19. Båda är på 30 ampere.
Verkar som sagt finnas otroligt lite skrivet om detta på nätet. Så förhoppningarna att få svar är kanske inte jättestora. Men det skulle vara kul att veta, för någon här kanske redan har testat?
Om inte annat så lär jag väl prova att rycka övriga vid tillfälle...men vill ju inte riskera att sabba något. Vilket kanske är lätt hänt?