Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hondis
Är det nån som har nå tips vad det kan vara för fel på min S80-02 diesel den är så slö,turbon kommer vid "höga" varv.Har luftm.. något med "turbon"? Bilen har gått 43000 mil.Hur kollar man att turbon fungerar? :???:
av CANBus
En diesel har ingen luftmassemätare!
luftläckage? bränsleproblem? 43000 mil låter rätt mycket för originalturbon, in med en tryckmätare och kolla laddtrycket.
av *pettson*
CANBus skrev:En diesel har ingen luftmassemätare!
luftläckage? bränsleproblem? 43000 mil låter rätt mycket för originalturbon, in med en tryckmätare och kolla laddtrycket.
märkligt.. kan svära på att D5244T/T2 har en luftmassemätare, och i den finns även lufttempsgivaren... Men volvo kanske inte vet om att en diesel inte ska ha det?.. ;-//

Nej ärligt så är det vanlig på motorer efter årmodell 00 att ha massmätare även på diesel. Men den används inte som till bensinarna för att mäta insugen massa så man vet hur mycket bränsle som ska in. Utan tvärtom..den sänder information om insugen luftmassa. (Varmfilmsprincip). Som används för att beräkna EGR-funktionen dvs hur mycket avgaser som tillåts återföras.

Och som jag skrev innan.. det finns en massmätare på dom två motorerna jag angav. Så var det med det tvära svaret.. :-)-)
av volvo experten
hondis skrev:Är det nån som har nå tips vad det kan vara för fel på min S80-02 diesel den är så slö,turbon kommer vid "höga" varv.Har luftm.. något med "turbon"? Bilen har gått 43000 mil.Hur kollar man att turbon fungerar? :???:
Det du beskriver är ett vanligt symptom för att luftmassemätaren (givaren) är defekt.
Inte alltid den sätter felkoder för det bara bytta!!
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]