Sida 1 av 1

Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: tis 29 jan 2008, 20:45
av nep
Klonkandet i min bil driver mig till vansinne så vid nästa service ska det fanimig fixas. Min bilmeck gissade vid förra servicen att det är fjädrarna som rör sig. Eftersom jag har läst flera inlägg här på forumet om just detta så tror jag att han har rätt.

Det blir ju en hel del som måste demonteras för att få dit dessa gummiklädda fjädersäten och jag misstänker att en stor del av kostnaden är just arbetstiden. Undrar nu om det finns något mer som jag bör låta byta i samband med detta? Kanske fjäderbenslagren (om det nu heter så)? Jag är precis kass på bilar och vet knappt vad prylarna i hjulupphängningen heter :lol:

Bilen är en V70 2,5T AWD (MY04)och servicen i fråga är för 8000 mil.

Tacksam för synpunkter

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: tis 29 jan 2008, 21:34
av Xioz
Hej

OM du vill veta om just dina lagrena längst upp är dåliga så uppna motorhuven vicka bilen fram o tillbaka läg handen på lagret då ska du känna om det glappar.

Fjädrar och dämpare börjar bli dåliga vid 12000mil kan vara i åtanke att även byta de? kanske även fixa sänkningsats samtidgt från GE ?

Jag bytte bara lagrena och fjädersätena samt dämpare och fjäder. då blev det slut klonkande! Kan vara nån mera gummi grejj uppe i huset. Fråga gärna din volvo mek de ska veta vad som bör bytas! det är en hel del små gummigrejjor som rekomenderas men det behövde jag inte byta för det skulle bli tyst!


/ mvh Johan

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: tis 29 jan 2008, 21:39
av volvo experten
Xioz skrev:Hej

OM du vill veta om just dina lagrena längst upp är dåliga så uppna motorhuven vicka bilen fram o tillbaka läg handen på lagret då ska du känna om det glappar.

Fjädrar och dämpare börjar bli dåliga vid 12000mil kan vara i åtanke att även byta de? kanske även fixa sänkningsats samtidgt från GE ?

Jag bytte bara lagrena och fjädersätena samt dämpare och fjäder. då blev det slut klonkande! Kan vara nån mera gummi grejj uppe i huset. Fråga gärna din volvo mek de ska veta vad som bör bytas! det är en hel del små gummigrejjor som rekomenderas men det behövde jag inte byta för det skulle bli tyst!


/ mvh Johan
Byt övre fjädersäten och låt få monterat isolatorer (Gummin) sällan problem med övre lagringarna!!

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: tis 29 jan 2008, 22:05
av Xioz
det är viste ofta problem med lagringarna på -00-04 :)

det är slitage delar! värt att kolla och hur enkelt som hälst :)

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: tis 29 jan 2008, 23:17
av nep
På tal om sänkning - Det är väl mycket luft i hjulhuset så en sänkning har jag funderat på. Jag hittade en sida med Volvo orginaldelar och där fanns olika sänkningssattser, det stod dock "EJ AWD" samtliga. Finns det inte orginal för AWD? Vad är GE?

Xios/Johan, vad fick du betala för bytet? Klonkandet måste förvisso bort till varje pris men det vore najs att få en fingervisning om priset.

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: ons 30 jan 2008, 00:00
av Xioz
en polare gjorde allt jobb var billigt , vet ej riktiga priset. sry

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: ons 30 jan 2008, 00:05
av Xioz
GE = GE motorsport (sök på internet) de säljer säkningsatser etc.

Pris för delarna är ca

4000 sänkningsats (dämpare & fjädrar)
Lagren 900st ca
fjädersäte 350 st ca
sen kan du köpa några saker till men de e inte så dyra :)

+ jobbet kostar väll på volvo 4000 kanske?

Re: Passa på vid montering av "gummifjädersäten"

Postat: ons 30 jan 2008, 14:02
av nep
Tackar!