Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av neggard
#168784
Bilen är en V70 av årsmodell -02 och fungerar bra. Bilen har gått ca 22.000
1 eller 2 servicar är missade och efter ett nattligt drama med bränd lukt och lysande oljelampa lämnades den till Volvo för felsökning.
De testade tryck mm och sa att eventuellt kunde några kanaler i motorn vara igensatta och orsaka problemet.

Nåväl efter det uppkom inte felet igen om den lämnades in på service.

Efter ca 5 månader utan problem så kördes bilen hårt i ca 5 minuter och då kom lukten och lysande (blinkande) lampan fram igen.
För att sedan slockna.
Bilen parkerades 5-6 timmar och fungerade som vanligt efter detta.

Nu undrar jag vad det kan vara som orsakar detta fel?

Är rädd att motorn skall skära ihop och bli dyrt som bara den i slutändan.
Användarvisningsbild
av greeeken
#168794
Lysande oljelampa är aldrig kul
Vad menar du me missad service? har den aldrig blivit gjord eller bara gjort senare?
Finns de tillräkligt me olja i motorn?
Vad för olja?
Nån oljesensor som spökar?
av neggard
#168799
Altså 1 eller 2st servicar är missade, de är de innan denna blev gjord vid 22.000
Märke och kvalite på oljan vet jag inte men det är bytt vid den servicen i alla fall.
Just nu är det halv tank i oljetråget enligt stickan.

Just det där med sensorer och glappkontakt har jag med undrat över men det skall väl ändå inte göra att det luktar bränt?
Användarvisningsbild
av greeeken
#168904
neggard skrev:Tycker det luktar olja. Det är det som oroar mig.
De va ingen turbo va? isåfall kan de va turbon som börjar somna ni?
Tycker du ska in till en annan volvo verksta o kolla
Lyser lampan så lyser den av en anledning
av jbl
#169036
Lysande oljelampa måste tas på största allvar tills man vet vad felet är.

Det skulle kunna vara så att olja har koxat och täpper igen kánaler delvis pga utebliven service. Jag vet inte om det skulle kunna hjälpa dig med en motorsköljning. Kommer inte på namnet nu bara men kostar en tusen lapp + olja och filter.

Annars så lär det kosta pengar då man behöver öppna upp för att kunna se om det är koxad olja.

Det skulle kunna vara så att det är givaren som börjar lämna in men det får man inte anta är orsaken då det annars kan bli mycket dyrt med en utbytesmotor om det inte är givaren.

Det sitter oringar till oljepumpen om jag inte minns helt fel och dessa skulle kunna börja bli dåliga. Men det krävs också att man skruvar i bilen.

Konstaterade dom på verkstan att trycket var dåligt så är det skruva som gäller för att få reda på orsaken.

Föreslår att du lämnar den till verkstan snarast för vidare utredning om ditt oljetryck är orsaken till att lampan tänds.
Användarvisningsbild
av camaro69
#169073
Du ska nog inte utgå ifrån att det är fel på lampan.

Det är den dyraste lampan att nonchalera. Bärga bilen till verkstad. Det finns en tråd på Forumet om en X90 som råkade ut för ras.
Vadå lyser oljelampan? ??:-/
Sen går det bra att gnälla på verkstäder, bärgare och biltillverkare samt tillverkare av oljor m m, när motorn skurit.
Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]