Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gone_golfing
#167659
Skulle behöva lite tips och råd ang, xc 90 2,5T 2004 7 säten.
Kan inte mycket om bilar, men har hittat en hos volvoförhandlare som jag är mycket intresserad av.
Den har gått 8200 mil och har haft 1 ägare innan.
Jag har kollat priser överallt, och det värkar som jag får ett bra pris på den 244 000,-
Nu till mina frågor: är det något speciellt jag bör titta efter ( kända fel ) eller fråga om?
Bör jag ta en test på den (M test) eller bildiagnos hos bilprovningen?
Förhandlaren är ansluten till MRF, om det nu skulle hjälpa.....
Bilen är mycket fräsch både ute och inne, följer också med vinter/sommardäck på alufälgar 17*(nya)
Tar gärna imot tips och råd :roll:
av Moody
#167683
Köper du på en volvohandlare så följer det väl med en viss begagnatgaranti, så då har du några månader på dig att upptäcka ev fel.

Prisläget kan du även kolla på http://www.bilpriser.se
av gone_golfing
#167751
Är det någon som har några erfarenheter med att trimma en sådan?
Vad rekomenderas, vad kostar det (ca) något speciellt man bör tänka på?
Användarvisningsbild
av bjornw
#167759
Vad det gäller motortrim har BSR erkännt bra uppgraderingar av motorstyrningen
http://www.bsrab.se
Lite bredare utbud:
http://www.samsteffansson.se/

Saker att kolla innan köp som ofta krånglar på dessa bilar:
- Krängningshämmarstag (länkar) runt om
- Nivåmat (stötdämparna bak, dyra att byta om de läker)
- Vinkelväxel (AWD)
- Styrleder
- Stolsvärmen
- Stereo, cd och eventuell Navi, lyser alla knappar?
- Fäll mekanismen på tredje raden
- Dörrlås
- Är fjäderbenen fram isolerade? Borde vara gjort på garanti. Tar bort slammer och vägljud.

Kolla runt på forumet om vilka problem andra haft.
av Jman
#167779
Lyssna på hjulnaven bak med annars e föregåendes lista ett bra rikt märke.
Om du har möjlighet så leta efter en D5 a istället. Bättre bränsle ekonomi och helt klart bästa motorn till modellen, sen har BSR bra trim till den motorn.
Användarvisningsbild
av Ampy
#187438
Polaren köpte en sådan 04 med wide boddy grymmt fina ska chippa den på Autotechmotor ATM min är trimmad där så nu ska vi trimma hans ;) kommer med lite tider ;)
av gone_golfing
#193194
Har bestämmt mig nu det blir en T6 (04).
Jag undrar dock om det är stora skillander på dom olika chipen som finns för att cihptrimma bilen???
Jag har sett från ca. 2500,- till 9000,-, är det så stor skillnad på dom olika, för att det ska skilja så mycket i pris?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#193204
gone_golfing skrev:Jag har sett från ca. 2500,- till 9000,-, är det så stor skillnad på dom olika, för att det ska skilja så mycket i pris?
Man får vad man betalar för! BSR har funnits länge och har bra rykte! Varför inte åka med på öppethus den 13 juni och få 20% rabatt på trimmet?

Tänk bara på att XC90 T6 är en tung bil och det har varit problem med både lådan och vinkelväxeln på tidiga XC90 T6!

Lycka till med bilen! :D
av gone_golfing
#195334
Det blev en T6, hämtade den i fredags kväll och körde 52 mil hem på kvällen/natten :D
Det var en fryd att köra, den man sitter väldigt bra och komfortabelt i den, 6 timmar kändes som 2 tim.
Nu är bara frågan om jag ska optimera den med BSR..........
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]