Sida 1 av 1
Trimmning
Postat: fre 18 jan 2008, 13:18
av Staafen
Jag har tänk att chippa min v-70 -02 ,som nu har 140 hk till 168 hk,är det någon på tråden som gjort det?och blir det någon större märkar skillnad på bilen då? jag menar ,blir det mycket kvickare,och vad ungefär vad ska man betala för det?
Re: Trimmning
Postat: fre 18 jan 2008, 13:35
av Funk
Till 188hkr skall det nog vara (även om jag tvivlar).., och den kommer att gå som en vanlig 170hkr. dvs med lite mer karaktär än 140hkr och paradoxalt nog ofta en aning snålare..
/Thomas
Re: Trimmning
Postat: fre 18 jan 2008, 13:40
av Staafen
Det låter ju jättebra,men det är väll ingen risk för ett ökat slitage på motorn,har hört att det är i stort sett lika dan motor på 140 hk,som det är på en 170 hk motorn,stämmer det tro?
Re: Trimmning
Postat: fre 18 jan 2008, 15:49
av Infide
Skillnaden mellan 140 och 170 är att 140 inte gasar fullt på spjället. Det är skillnaden. Samt att 170hästarn har krängningshämmare bak. BSR eller vad de nu heter kramar ur 188 men då gasar bilen fullt + att de mappar om lite.
Re: Trimmning
Postat: fre 18 jan 2008, 22:51
av Staafen
Hur gör man då,om man vill öppna spejellet,för att nå full efeckt? :shock:
Re: Trimmning
Postat: lör 19 jan 2008, 00:40
av greeeken
Dom som påstår att man inte märker skillnad vet inget alls
Då har dom inte trimmat från 140h till 188h
Jag märkte skillnad från 170 till 188
Hur man gör?
Trimm irman programerar om din bil helt enkelt
Re: Trimmning
Postat: sön 20 jan 2008, 16:53
av JohnBSR
Infide skrev:Skillnaden mellan 140 och 170 är att 140 inte gasar fullt på spjället. Det är skillnaden. Samt att 170hästarn har krängningshämmare bak.
Utväxlingen på växellådorna skiljer också lite grand (för att man i 140-hästarn inte skall lida alltför mycket av effekthandikappet). Vidare är pedalmapen (d.v.s. gaspsjällsmappningen för verklig öppning kontra begärd öppning vs varvtal lite annorlunda).
Primärt märks skillnaden mellan 140hk och 170hk under de belastningsfall där motorn kan tillgodogöra sig luften som adderas mellan 70 till 100% spjällöppning, vilket är över 4.500 rpm för den här motortypen.
M.v.h. John på BSR