Sida 1 av 4
Philips X-treme Power Lamp
Postat: fre 11 jan 2008, 13:26
av el Toro
Hej alla.
Är det någon som har erfarenhet av Philips "super-halogen-lampor"?
Tycker att mitt helljus är helt ok, men halvljuset är inte det bästa. Enligt Philips ska deras "nya" halogenlampa ge ungefär 80% mer ljus än en vanlig traditionell halogenlampa.
Någon som vet något om detta? Finns det några risker med högre värmeutveckling i dessa lampor? Kan reflektorn skadas i sånt fall?
Jag är inte intresserad av någon Xenon-konvertering eftersom det ändå inte går igenom hos SBP, enligt tidigare trådar...
Ps. Om jag ändå ska göra något åt helljuset, vad föreslår ni då? Extraljusramp, byte av lampa etc etc?
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: fre 11 jan 2008, 14:37
av Mikael_0223
Jag har de lamporna i H4-version på fruns Voyager, jag tycker nog att de lyser lite bättre än vanliga philips H4.
Ska Du fixa till helljuset så är det enligt min mening x-ljus som gäller, har 3*Bosch Big-Knick på bägge bilarna med 100w lampor.
På Volvon sitter de på en QPAX-Ramp och på chryslern på en Truck-Parts ramp.
Stabilt och skakningsfritt.
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: fre 11 jan 2008, 16:15
av III
Det finns flera olika tillverkare av "premiumlampor", så länge du inte ökar watt talet blir det inte varmare, annan gas och högre kvalitet på tillverkningen tillsammans med lite anorlunda färgtemeratur gör att dessa lyser bättre än standard. Undvik vissa lågprislampor även om dom får rätt bra betyg ty ojämn kvalitet och tveksam tillverkning kan ge felaktiga ljusbilder. (Läs Biltema).
Och för allt i världen sätt aldrig i annat vatt tal än standard, det bränner reflektorn och ibland även glaset om det är av plast. Dubbelt så starka lampor blir långt mera varmt än dubbelt så varmt....
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: fre 11 jan 2008, 16:47
av el Toro
Tack för tipsen.
Det var ungefär som jag trodde. Kanske prövar Philips-lamporna vid nästa byte... :)
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: fre 11 jan 2008, 21:19
av A80TD
Jag kan rekommendera de lamporna. Bytte från Philips Vision Plus som ändå fått bra kritik i tester. Jag upplever att X-treme Power lyser starkare och framför allt med ett vitare sken. Jag ångrar att jag inte tog ett foto på bilen när jag hade en av vardera monterad. Man såg färgskillnaden tydligt även när man stod utanför bilen och kollade.
Skrev lite i den här tråden också:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=13566
Det var när jag precis hade köpt dem. Tyvärr fanns inga helljuslampor i samma kvalité då. Kanske de finns nu.?
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: lör 12 jan 2008, 03:26
av Barkbiten
Jag har en lampa som funnits något år och som jag vill minnas heter Philips Racing Performance 80% +
Bytte ut min standardlampa i halogenljuset för helljusen mot dessa och det blev en tydig skillnad. Mycket vitare ljus.
Men det går inte alls att jämföra med xenon. Lamporna är vita snarare än gula som innan, men xenon är blåaktigt.
Däremot blev det stor skillnad på ljusbilden. Den smälter ihop på ett mycket bättre sätt med bi-xenon-lamporna. Kontrasterna blir inte lika stora mellan xenon och halogen.
Ljuset lyser längre också och starkare även fast watt-talet är lika som innan.
Lyser nästan som Hella Rally 3000 med klarglas. Något svagare och mindre ljusbild tycker jag.
För min del var det helt klart värt att byta. De var rätt dyra tror de kostade 200-300 kr eller något?
Nu kan jag köra utan extra-ljusen om jag vill. Det var inte lika lätt innan.
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: lör 12 jan 2008, 06:45
av LJN
-Har någon tips på var köper man Philips X-treme H7 till ett "hyggligt" pris?
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: lör 12 jan 2008, 12:31
av calle_g
Barkbiten skrev:Jag har en lampa som funnits något år och som jag vill minnas heter Philips Racing Performance 80% +
Bytte ut min standardlampa i halogenljuset för helljusen mot dessa och det blev en tydig skillnad. Mycket vitare ljus.
Men det går inte alls att jämföra med xenon. Lamporna är vita snarare än gula som innan, men xenon är blåaktigt.
Däremot blev det stor skillnad på ljusbilden. Den smälter ihop på ett mycket bättre sätt med bi-xenon-lamporna. Kontrasterna blir inte lika stora mellan xenon och halogen.
Ljuset lyser längre också och starkare även fast watt-talet är lika som innan.
Lyser nästan som Hella Rally 3000 med klarglas. Något svagare och mindre ljusbild tycker jag.
För min del var det helt klart värt att byta. De var rätt dyra tror de kostade 200-300 kr eller något?
Nu kan jag köra utan extra-ljusen om jag vill. Det var inte lika lätt innan.
Så du kan se stor skillnad mellan "halogenljuset" och bi-xenon på helljus alltså? Själv så testade jag med att ha p-ljus på och hålla in ljustutan, när jag sedan slog på halv/helljuset så tog bi-xenon över nästan helt. I mitt tycke är det ordinarie "halogenljuset" på helljus i princip verkningslöst när xenon-lamporna åker upp så finns lampor som ger mervärde utöver bi-xenon är det helt klart värt att satsa på.
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: lör 12 jan 2008, 17:16
av Bosa
A80TD skrev:Jag kan rekommendera de lamporna. Bytte från Philips Vision Plus som ändå fått bra kritik i tester. Jag upplever att X-treme Power lyser starkare och framför allt med ett vitare sken. Jag ångrar att jag inte tog ett foto på bilen när jag hade en av vardera monterad. Man såg färgskillnaden tydligt även när man stod utanför bilen och kollade.
Skrev lite i den här tråden också: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=13566
Det var när jag precis hade köpt dem. Tyvärr fanns inga helljuslampor i samma kvalité då. Kanske de finns nu.?
Har Vision Plus idag och trodde inte det skulle ge något att köpa X-treme Power-lamporna men det blir alltså en märkbar skillnad? Kanske skulle investera i ett par då. :)
Re: Philips X-treme Power Lamp
Postat: sön 13 jan 2008, 18:03
av Barkbiten
Clas Ohlson säljer väl Philips Racing Performance sedan i höstas (när nya katalogen släpptes). Där borde priset vara hyfsat?
På en V70 av lite äldre snitt lyser bi-xenon ganska brett, men inte alls långt, förvisso reflekteras skyltar etc på ett ganska bra vis, men längden får man främst via halogenljuset som sitter i helljuslamporna.
Stänger man av halvljusen och endast kör med parkeringsljus och använder ljustutan så ser man att halogenen lyser ganska tjockt och fyrkantigt koncentrerat mot mitten.
När man kopplar på halvljusen med bi-xenon så lyser det upp rejält, men det är främst bredden runtomkring. LIte nyare modeller har andra typer av ljus och reflektorer. Där blir xenon-ljuset mer påtagligt även på längden. I de senaste bilarna är det faktiskt, tycker jag, väldigt integrerat och passar bra ihop. Man ser inte de tydliga kontrasterna mellan halogen och xenon som man alltid gjorde innan.
Har man en lite äldre volvo med bi-xenon och halogen i helljuslampan kan det vara intressant att byta till racing performance 80% eftersom det jämnar ut ljuset.