Sida 1 av 2

Biltema Lambdasond

Postat: tor 10 jan 2008, 19:56
av malte
Jag har fått fel på min främre lambdasond enligt felkodsavläsning på Bilia. Något med värmningen. Det var bara att byta sa servicekillen. En Volvo original (9497252 Denso 3323) kostar drygt 2400:-. Biltema säljer en lambdasond för 399:-. Vet någon om det går att sätta dit en sådan istället för original?

Re: Biltema Lambdasond

Postat: tor 10 jan 2008, 20:33
av P1800
Det är ju värt att testa. Jag betalade själv runt 5000 för just byte av lambdasonden för någon månad sen.

Re: Biltema Lambdasond

Postat: tor 10 jan 2008, 21:20
av Xioz
uj det var dyrt 5000:- du kunde inte ha köpt den beg på nån skrot eller köpt den själv sen bytt den för de är jätte enkelt att byta

Re: Biltema Lambdasond

Postat: tor 10 jan 2008, 22:46
av hollan
malte skrev:Jag har fått fel på min främre lambdasond enligt felkodsavläsning på Bilia. Något med värmningen. Det var bara att byta sa servicekillen. En Volvo original (9497252 Denso 3323) kostar drygt 2400:-. Biltema säljer en lambdasond för 399:-. Vet någon om det går att sätta dit en sådan istället för original?
mej veterligen så funkar inte biltemas lambda på en nyare volvo där står att om en av kablarna är röda så funkar den inte så kolla de men jag personligen hade inte satt en biltema sond på en v70n elektroniken är aldeles för känslig satsa då mycke hellre på en orginal tex en begagnad såg att du bor i skåne ring harrys tror inte dom kostar mer än en 500lapp biltema sonden har inte kontakt heller utan man får skarva dit orginal och det är inte heller o rekomondera o klippa i kablarna för då blir de fel motstånd

Re: Biltema Lambdasond

Postat: tor 10 jan 2008, 23:12
av *pettson*
hollan skrev:
malte skrev:Jag har fått fel på min främre lambdasond enligt felkodsavläsning på Bilia. Något med värmningen. Det var bara att byta sa servicekillen. En Volvo original (9497252 Denso 3323) kostar drygt 2400:-. Biltema säljer en lambdasond för 399:-. Vet någon om det går att sätta dit en sådan istället för original?
mej veterligen så funkar inte biltemas lambda på en nyare volvo där står att om en av kablarna är röda så funkar den inte så kolla de men jag personligen hade inte satt en biltema sond på en v70n elektroniken är aldeles för känslig satsa då mycke hellre på en orginal tex en begagnad såg att du bor i skåne ring harrys tror inte dom kostar mer än en 500lapp biltema sonden har inte kontakt heller utan man får skarva dit orginal och det är inte heller o rekomondera o klippa i kablarna för då blir de fel motstånd
Ändå säljer Bosch själva lamdasonder för skarvning.. och skarvkit.. :-)-)
DOCK vet jag inte vilken typ av sond det är till dom nya. Tror det är planarsonder så därför passar inte biltemas. Det är alltså en annan typ.

Re: Biltema Lambdasond

Postat: fre 11 jan 2008, 21:35
av kopman
malte skrev:Jag har fått fel på min främre lambdasond enligt felkodsavläsning på Bilia. Något med värmningen. Det var bara att byta sa servicekillen. En Volvo original (9497252 Denso 3323) kostar drygt 2400:-. Biltema säljer en lambdasond för 399:-. Vet någon om det går att sätta dit en sådan istället för original?
Passa dig väldigt noga för biltemas lambdasonder, de duger kanske till 740 men absolut inte till nyare bilar. Du kommer garanterat att få en lysande motorlampa, även med en Bosch/walker el. dylikt. Denson har mycket speciellt värde. Volvo har tyvärr ensamrätt på Denso till Volvo i Sverige.

Re: Biltema Lambdasond

Postat: fre 11 jan 2008, 23:50
av hollan
Ändå säljer Bosch själva lamdasonder för skarvning.. och skarvkit.. :-)-)
DOCK vet jag inte vilken typ av sond det är till dom nya. Tror det är planarsonder så därför passar inte biltemas. Det är alltså en annan typ.[/quote]
de är möjligt att bosch säljer de dom säljer extraljus med 8)
men enl volvo får man inte skarva kablarna på lambdasonder och de va väl en sån vi prata om? med denso sond

Re: Biltema Lambdasond

Postat: lör 12 jan 2008, 04:31
av Xioz
vadåd skarva lambda kablar?

Det måste man gör om man har 3" downpipe med racekat! Det finns inget val och det gör alla återförsäljare så som JT, Ferrite , Simons, Bsr. etc etcFunkar fint för mig iallfall o skarva kabeln till den efter katten... Kanske kan vara problem till o skarva den främre då el. ?

/ mvh Johan

Re: Biltema Lambdasond

Postat: lör 12 jan 2008, 14:46
av mr-bear
Hej. Måste blanda mig i denna diskussionen känner jag.

Först och främst så är Biltemas Lambdasonder vanliga diagnossonder och inte titaniumsonder. På Volvon är den första sonden innan kat en titaniumsond och den andra efter kat en vanlig diagnossond. Jag bytte förövrigt sond på en Golf IV -01 i jul, detta var Biltemas och det fungerade utomordentligt så att hävda att det inte passar på nyare bilar är fel. Vad det sen beträffar att skarva dom så är det av yttersta vikt att det är samma längd på kablarna som på den som redan satt på plats, dessutom ska man INTE löda fast kablarna med varan utan dessa ska krimpas(eller som jag gjorde, krimpade signalkabeln och löddade resten). Förövrigt kan jag också avlöja att det "gamla" sonderna ersatts med en ny modell som ska enligt utsago ha annorlunda tolerans för att fungera på fler modeller.

Som en liten brasklapp jag jag säga att de problemen som kan ha funnits handlar om att volvos orginalsond inte har samma resistans som volvos. Med andra ord är det förvärmingen som kan tända motorlampan istället för själva syresensorn som oftast är av samma typ på alla modeller.

Re: Biltema Lambdasond

Postat: mån 14 jan 2008, 08:21
av malte
mr-bear skrev:Hej. Måste blanda mig i denna diskussionen känner jag.

Först och främst så är Biltemas Lambdasonder vanliga diagnossonder och inte titaniumsonder. På Volvon är den första sonden innan kat en titaniumsond och den andra efter kat en vanlig diagnossond. Jag bytte förövrigt sond på en Golf IV -01 i jul, detta var Biltemas och det fungerade utomordentligt så att hävda att det inte passar på nyare bilar är fel. Vad det sen beträffar att skarva dom så är det av yttersta vikt att det är samma längd på kablarna som på den som redan satt på plats, dessutom ska man INTE löda fast kablarna med varan utan dessa ska krimpas(eller som jag gjorde, krimpade signalkabeln och löddade resten). Förövrigt kan jag också avlöja att det "gamla" sonderna ersatts med en ny modell som ska enligt utsago ha annorlunda tolerans för att fungera på fler modeller.

Som en liten brasklapp jag jag säga att de problemen som kan ha funnits handlar om att volvos orginalsond inte har samma resistans som volvos. Med andra ord är det förvärmingen som kan tända motorlampan istället för själva syresensorn som oftast är av samma typ på alla modeller.
Jo, enligt avläsningen av OBD så är det förvärmningen som inte fungerade. Kan sensorn fungera som den ska ändå? Lampan har dock släckts nu, men den kommer kanske igen. Tack för alla svar förresten. Det är en djungel att hålla reda på såna saker och man vill ju inte betala för mycket i onödan.