Sida 1 av 2
Bakrutedefroster och automatik
Postat: tor 10 jan 2008, 08:34
av lexus
Hittills har jag inte märkt en enda gång att bakrutedefrostern startat automatiskt. Man får alltid starta den manuellt. På vår gamla bil (Saab 9000 CDE -93) så sattes bakrutevärmningen på automatiskt när temperaturen understeg ett visst antal grader. Dessutom kunde man i viss mån programmera klimatorn själv på Saaben. Hur är det med Volvo. Vår nya bil är 15 årsmodeller nyare än Saaben och man tycker ju att utvecklingen borde ha gått framåt. Just defrostern på bakrutan och i ytterspeglarna bör ju starta automatiskt om det är runt nollan och kallare. Kan man påverka detta på något sätt?
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: tor 10 jan 2008, 09:14
av Marbas
lexus skrev:Hittills har jag inte märkt en enda gång att bakrutedefrostern startat automatiskt. Man får alltid starta den manuellt. På vår gamla bil (Saab 9000 CDE -93) så sattes bakrutevärmningen på automatiskt när temperaturen understeg ett visst antal grader. Dessutom kunde man i viss mån programmera klimatorn själv på Saaben. Hur är det med Volvo. Vår nya bil är 15 årsmodeller nyare än Saaben och man tycker ju att utvecklingen borde ha gått framåt. Just defrostern på bakrutan och i ytterspeglarna bör ju starta automatiskt om det är runt nollan och kallare. Kan man påverka detta på något sätt?
Du kan ju alltid trycka in knappen för att slå på defrostern... Har inte hört om någon automatisk funktion (kanske finns) och inte heller märkt det på min bil (V70N MY04). Kan hålla med om att det är lite B att det inte finns automatik för detta. En merca -96 som jag hade tidigare hade automatik för detta (backspeglarna endast), samt att man kunde starta det själv om man ville...
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: tor 10 jan 2008, 15:49
av Nexus
min gammla toyota -92 hade oxå automatik på elspeglarna. synd att man måste slå på knappen varje gång det är is/imma
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: tor 10 jan 2008, 16:01
av greeeken
Då kan vi ta det längre än så
Varför inte ha defrost automatik på framrutan.
Redan gamla Ford bilar hade det.
Tror inte det finns nån automatik på Volvo bilarna
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: tor 10 jan 2008, 22:26
av Infide
För defrostslingan kan vid soliga dagar bryta solljuset och blända föraren.
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: fre 11 jan 2008, 11:56
av lexus
Infide skrev:För defrostslingan kan vid soliga dagar bryta solljuset och blända föraren.
Fast oftast är det ju ingen sol när bakrutan är isig eller immig ;)
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: fre 11 jan 2008, 12:31
av Loner
Nu tillhör jag dom som slår på defrost på spegal roch bakruta vid behov, stänger av när det är avisat.
Detta för att spara ström och elslingorna, som tenderar att brinna av efter X antal år.
Här i norrland har vi ju minusgrader mer än halva året, det blir _många_ aktiva timmar om man skulle ha det per automatik enbart mot utetempen.
/L
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: fre 11 jan 2008, 13:12
av greeeken
Infide skrev:För defrostslingan kan vid soliga dagar bryta solljuset och blända föraren.
Har aldrig hänt mig rullar många fååårdar ute med detta o ingen har väll krockat eller kört at vägen pga dom blivit bländade ag nån ulra tunn slinga som knappt syns om man inte vet om det.
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: fre 11 jan 2008, 13:26
av lexus
Kan tillägga att Saabens klimatanläggning gick att programmera själv i viss utsträckning. Jag har för mig att just defrostern var en sådan funktion man kunde stänga av om man ville. Tycker nog att Volvo också borde ha en så pass avancerad klimator att den medger vissa egna inställningar. Dessutom stängdes Saabens av efter en viss tid (20-30 minuter har jag för mig). Det gör väl Volvos också tror jag.
Re: Bakrutedefroster och automatik
Postat: mån 21 jan 2008, 15:09
av ~Kalle~
Defrostern på bakrutan S80N slås på automatiskt!
Volvo skrev:Ett exempel är den hajfenformade antennen på nya Volvo S80. Vid vintertesterna märkte man att det bildades en sträng med snö och is på bakrutan. Anledningen var de luftvirvlar som antennen hela tiden skapade, och som gjorde att bakrutans värmeslingor inte klarade av att hålla rutan ren.
- Detta hade vi inte upptäckt vid våra tester i laboratoriet. Endast verkliga körsituationer och väderförhållanden kan avslöja en sådan sak, säger Thomas Persson.
Upptäckten gjorde att värmen i bakrutan numera slås på automatiskt i kallt klimat, istället för att aktiveras manuellt av föraren som tidigare. En puls med optimerad effekt och frekvens skapades i bakrutans värmeslingor.
Ni kan läsa mer om Volvos vintertester
http://www.volvocars.se/tools/NewsEvent ... 33287E35F7}
MVH
/Kalle