Sida 1 av 2
xc90 återköp????
Postat: tor 20 dec 2007, 19:19
av v70 ägare
Jag köpte en xc90 för ca 3mån sen,
det är en -04 disel på 12000 mil av volvo...
Har varit mycket problem sen vi köpte den
men volvo fixar och laggar och har sig,,
men dom får inte rätt på den...
är där någon som vet om man kan häva köpet
efter 3mån eller vad kan man kräva av volvo
mer än låne bil (s40) det är ju bra men det är inte vad jag köpt???
Har sån tur är 6mån garanti på den så det skall ju inte kosta något,
men sen efter 6mån vad händer då???
Behöver råd och tips.....
Postat: tor 20 dec 2007, 20:00
av #27
Vad är de för typ av fel???
Postat: tor 20 dec 2007, 20:10
av greeeken
Hör med konsumentverket .
Postat: tor 20 dec 2007, 21:18
av sparwen
Är det samma typ av fel som återkommer?
Du har ett års garanti om du kan bevisa att felet var redan när du köpte bilen. Annars är det som sagt sex månader.
Postat: tor 20 dec 2007, 21:23
av matzen10
Det där låter ju inte så trevligt... :( Men du får hjälp iaf; inte alla som får det!!
Återförsäljaren har ju rätt att först få möjlighet att åtgärda felen innan du kan åberopa hävning av köp. Men om det är samma fel som återkommer tror jag du borde ha rätt att häva köpet..
Håll oss uppdaterade hur som helst och försök beskriv vad för fel som uppträtt, hur många ggr o.s.v... Samt gärna om du är nöjd med verkstaden som fixar felen!
M V H
---> Matz
Postat: tor 20 dec 2007, 21:23
av bluuman
Mja, det beror på om säljaren utfärdat garanti och såklart vad som står i dina papper. Men Volvo har en garanti, dock tror jag inte att du kan häva köpet. Du kan dock åberopa konsumentköplagen, 20§, 20a§, men som alltid i dessa fall är det du som skall bevisa att det är fel i varan(bilen)...dock rätt uppenbart
---------
Allmänna reklamationsnämnden har nu i plenum* avgjort ett antal ärenden som rör tillämpningen av den sexmånaders presumtionsregel som finns i 20 a § konsumentköplagen.
Regeln gäller från den 1 juli 2002. Den har visat sig vara svår att tillämpa i praktiken. De bedömningar som har gjorts av nämnden i olika sammansättningar har inte varit enhetliga. Svårigheterna har främst visat sig vid tvister rörande köp av begagnade bilar. Nämnden beslutade därför att ett antal ärenden av detta slag borde prövas i plenum.
Liksom tidigare gäller att en säljare svarar för fel som finns i varan vid leveransen, även om felet visar sig först senare (s.k. ursprungligt fel). Det är dock köparen som har att bevisa att varan är felaktig. Med att varan är felaktig menas i sammanhanget att den avviker från vad man har kommit överens om eller från vad köparen har haft skäl att förutsätta.
Har man väl konstaterat att varan är behäftad med ett fel och detta har visat sig inom sex månader förutsätts enligt regeln att felet har funnits vid leveransen. För att säljaren skall undgå ansvar för felet måste han i så fall bevisa att det inte fanns vid leveransen eller att presumtionen om fel är oförenlig med varans eller felets art.
Paragrafen har ibland felaktigt presenterats som en sexmånaders garanti. Detta stämmer inte. För att regeln skall bli tillämplig krävs således att köparen först kan bevisa att varan är felaktig. Fördelen med regeln för en konsument är att den vänder på bevisbördan för att ett fel som visar sig inom sex månader efter leveransen har funnits från början. Den ger dock inte ett så omfattande skydd som en garanti.
Vad krävs då av säljaren för att han skall anses ha bevisat att felet inte fanns vid leveransen? I ett av besluten slår nämnden fast att en varudeklaration som säljaren själv har upprättat inte ensam är tillräckligt bevis för att en bil var felfri vid leveransen. Däremot kan en varudeklaration eller bildiagnos som någon oberoende part, t.ex. Bilprovningen eller M, har upprättat vara tillräckligt bevis. Det framgår av ett annat beslut.
* Vid plenum skall minst två tredjedelar av nämndens avdelningsordförande delta förutom nämndens ordförande eller vice ordförande och minst fyra ledamöter från berörd avdelning. Syftet med ett beslut i plenum är att uppnå en enhetlig rättstillämpning i en viss fråga som är av principiell betydelse.
-----------
Postat: tor 20 dec 2007, 21:29
av bluuman
Tillägg: 28§ KkL, Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. *Frågan om köpare av bil ägt häva köpet på grund av motorn var försliten (5 och 9§§ i 1973 års lag) - H 1984:271
Mitt råd till dig är att ta en diskussion med säljaren. Är en köpare inte nöjd med sitt köp bör denne få skälig ersättning, alternativt få köpet att återgå. Det är min åsikt i frågan i alla fall, dock personlig :) Framhåll att du inte är nöjd, början han jiddra om att de fixar det så får du stå på dig, dock lugnt och sansat så att de inte vänder något emot dig. Vill de framstå som en oseriös säljare vart varor inte håller kvalitén? Jag tror knappast detta och då bör du säkerligen, med tiden, kunna häva köpet.
Good luck
Postat: tor 20 dec 2007, 21:46
av bluuman
Saxat från motormännens hemsida(åter igen, kolla vad din garanti säger)
Säljföretagets ansvar
För fel som förelegat vid leveransen svarar säljföretaget enligt konsumentköplagen. Vad som avses med fel anges i p 6. För fel som uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget enligt garantin på följande vis.
Säljföretaget åtar sig att kostnadsfritt vid närmaste lämpliga av säljföretaget anvisade verkstad avhjälpa fel som omfattas av garantin och som inträffat inom 3 månader från leveransdagen och inom en körsträcka av 5 000 km. Om annan garantitid och/eller körsträcka överenskommits gäller detta istället för vad som angivits i föregående mening.
Avhjälpandet ska ske utan väsentlig olägenhet för köparen och inom skälig tid, normalt två veckor från det köparen underrättat säljföretaget om felet. Vid bedömning om vad som är skälig tid eller väsentlig olägenhet i det enskilda fallet ska hänsyn tas till köparens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt den tidpunkt då köparen ställt bilen till säljföretagets förfogande.
Köparens rätt om felet inte avhjälpts av säljföretaget
Om inte felet avhjälpts av säljföretaget enligt p 2 st 2 får köparen göra avdrag på köpeskillingen med belopp som svarar mot felet, kräva omleverans eller skälig ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
Vid hävning ska köparen återlämna bilen mot att säljföretaget återbetalar köpeskillingen och ränta på denna. Säljföretaget har rätt till ersättning för den nytta köparen haft av bilen. Vid bedömningen av om köparen ska betala ersättning för nytta ska hänsyn tas till de besvär och olägenheter köparen haft, t ex att han inte kunnat använda bilen i normal omfattning. Köparen ska efter avräkning erhålla minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återställda bilen vid hävningstillfället.
Skadestånd
Köparen har rätt till skälig ersättning för den skada han lider genom att bilen vid avlämnandet är felaktig, om inte säljföretaget visar att felet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som inte skäligen kunnat förutses vid köpet och vars följder inte skäligen kunde undvikits eller övervunnits.
Fel
Fel föreligger om bilen enligt en fackmannamässig bedömning är i sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta eller om den ska anses felaktig enligt 16-20 § konsumentköplagen, som t ex att den inte är inte är i avtalat skick eller att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid en obligatorisk kontrollbesiktning. Fråga om fel föreligger på en begagnad bil skall bedömas med hänsyn till bilens ålder och körsträcka. En begagnad bil kan ibland ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel, t ex mindre vindbrus, små gnissel i säten, nyansskillnader i lacken etc.
Säljföretaget är inte ansvarigt för fel om man gör sannolikt att bilen blivit bristfällig på grund av olyckshändelse eller annan därmed jämförlig händelse, eller av annan omständighet som är att hänföra till köparen, som att bilen vanvårdats eller brukats på onormalt sätt eller att särskilda åtgärder företagits t ex ombyggnad eller ändring av bilen som sannolikt har inverkat på bristfällighetens uppkomst eller omfattning, eller på grund av normal förslitning.
Säljföretaget har rätt att debitera köparen kostnader för besiktning eller liknande undersökning som föranleds av en ogrundad reklamation om köparen i förväg informerats om dessa kostnader.
Reklamationstid
Om köparen vill åberopa denna garanti på grund av fel på bilen ska han underrätta säljföretaget om detta inom skälig tid, normalt två veckor efter det han märkt eller bort märka felet. Sker inte detta förlorar köparen sin rätt att göra gällande garantianspråk.
Kundskydd
Om en tvist mellan köparen och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellanparterna kan köparen vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller till AllmännaReklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas avallmän domstol.
Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till Motorbranschens Riksförbund (MRF) när köpet skedde åtnjuter köparen MRFs kundskydd som innebär att MRF svarar för attköparen erhåller den ersättning ARN eventuellt rekommenderat.Skulle köparen inte godta ARNs avgörande utan dra tvisten inför domstol bortfaller dock kundskyddet.
Postat: lör 22 dec 2007, 04:05
av VolvoBM
Gör som jag gjorde, ta ett samtal med säljansvarig och se vad han erbjuder dig som lösning, ingen tjänar på att du är missnöjd. I mitt fal så stod jag ut med 11 månaders ägande och 13 rep samt 5 visningar hos mekaniker. Min hade dock 12 månaders MRF istället. Saknar man förtroende för sin bil så hjälper det inte vad man än gör....
Re: xc90 återköp????
Postat: fre 11 jan 2008, 22:29
av Microtimer
Varje nedlagd krona av återförsäljaren är en mindre nerlagd krona för din del, låt de repa utav bara fn så får du en kanon bil efter garantitidens slut.
Garantin finns till för att bilen skall vara perfekt vid utgången av den så repa på...bra för dig.