Sida 1 av 1
Dieselvärmaren går ojämnt och ryker...
Postat: tis 18 dec 2007, 10:57
av smärgel
Jag behöver lite hjälp av er där ute. Har reparerat min värmare under hösten. Jag satte dit en ny spridarkopp eftersom den gamla låg lös på botten och jag bytte även glödstift. Fungerade perfekt i ca en månad efter detta men senaste veckorna har jag fått problem. Värmaren ryker något fruktansvärt ibland (nästan alltid). Den går också ojämnt, den flåsar till kraftigt var 5:e sekund eller liknade och det låter som flamman nästan dör ibland. Jag tog då isär igen för att kolla vad som kan vara fel men allt ser perfekt ut enligt mig. Inga tecken på sot vilket jag trodde om förbräningen var dålig, spridarkoppen sitter fast och fläktmotorn verkar gå lätt. Jag provade också att blåsa där bränslet går in i brännaren och det är ett rejält motstånd där men det gick i alla fall att få igenom lite luft. Efter detta monterade jag ihop brännaren och den startar klockrent och går nästan perfekt i början men efter ca 15 min börjas det igen.
Vad kan vara fel? Kan det vara skräp i bränsleslangen som jag rensade när jag blåste men sedan kom tillbaka efter en stunds drift? Går bränslet till värmaren genom bilens ordinarie filter eller inte?
Postat: tor 27 dec 2007, 21:03
av sjölander
Hej.
Har du fått ordning på värmaren?
Postat: fre 28 dec 2007, 11:42
av smärgel
jajjemän, det har jag. Pratade med en snäll mekaniker på Volvo och han sa att en rykande värmare ofta beror på tryckregulatorn. Det är den som bränsleslangen är ansluten till och som leder bränslet ner till centrum av spridarkoppen. Med andra ord så var jag inte helt fel ute i min felsökning. Verkar som det måste vara rätt motstånd i regulatorn annars får den för lite bränsle eller för mycket. Nu går den i alla fall som en klocka. Nu hoppas jag den går ett tag i alla fall...
Postat: fre 28 dec 2007, 21:59
av sjölander
Aha, kanon.
Håller i dagarna på och rustar min panna, min spridarkopp var allt annat än vacker så en ny ska monteras i morrn.
Min har rykt lite mycke på sistone så man kanske skulle kosta på sej å köpa det där lilla "röret" också dårå. Vad det dyrt? Jag har prov blåst det men har ju ingen aning om hur trögt det ska gå.
Tack för info, å gott nytt "brännar" år
Postat: lör 29 dec 2007, 12:04
av smärgel
Ja, man kan ju resonera så att man byter "slitdelar" när man ändå håller på. Regulatorn kostade ca 650 kr. Det är ju inte så kul att ta fram värmaren och ta isär den så det kanske är värt att byta.
Postat: ons 02 jan 2008, 12:04
av Barkbiten
Min värmare är nyservad och ryker ändå som en ett riktigt ånglokomotiv. Dock endast om jag parkerat i backe med fronten nedåt. Den ryker rejält och sen stänger den av sig själv. Går dock bra att starta igen, men brukar vänta tills jag är på plan mark.
Står jag på plan mark ryker det inte alls nämligen!
Men visst ska värmaren fungera även i kraftig lutning? Eller?
Postat: ons 02 jan 2008, 19:51
av calle_g
Ang lutning och värmare, på ett annat formun läste jag att det kan bli problem då lågan lätt kan överhetta en del av värmaren. Har själv upplevt problem med värmaren då fronten stod nedåt i en kraftig backe, den stängde av sig helt enkelt och sedan dess har jag inte provat värmaren när bilen lutat, och har heller aldrig haft några problem men kan inte tvärsäkert säga att backe är generellt problem.
Postat: tor 03 jan 2008, 11:39
av Barkbiten
calle_g skrev:Ang lutning och värmare, på ett annat formun läste jag att det kan bli problem då lågan lätt kan överhetta en del av värmaren. Har själv upplevt problem med värmaren då fronten stod nedåt i en kraftig backe, den stängde av sig helt enkelt och sedan dess har jag inte provat värmaren när bilen lutat, och har heller aldrig haft några problem men kan inte tvärsäkert säga att backe är generellt problem.
Ja, då är det säkert så att den inte fungerar optimalt i lutning. Men tanken slog mig då - hur gör folk som bor i fjällmiljö, eller i städer med mycket kuperad terräng? Många parkerar ju bilen i backar och värmaren startar ju av sig själv när bilen går igång. Ska man tolka det som att om man har en dieselbil så kan man inte låta motorn stå på tomgång i en backe? Och särskilt inte om den är kall och har stått över natten? Borde ju finnas en varning om det i så fall i instruktionsboken!
Men på nyaste modellen av Volvo så kan man stänga av autovärmaren.
Någon expert som vågar uttala sig i frågan kanske? :)