Sida 1 av 1

Tankning-Går ej att tanka fullt

Postat: tis 11 dec 2007, 08:04
av Gamliz
`

Igår när jag va och tankade så slog pumpen ifrån. Tänkte inte mer på det förren jag åkte iväg och såg att det va cirka 10 liter ifrån full tank. Nån som vet vad detta kan bero på? Kan det va pumpen det va fel på? Jag provade dock aldrig att fortsätta efter stoppet eftersom jag trodde att det var fullt. Men varför stoppade den så tidigt?

Bilen är en V70 T5 -00.

Postat: tis 11 dec 2007, 09:51
av SeEmSi
Jag har haft samma problem ända sen bilen var ny (1 år). För mig är det bara vissa pumpar som strular och då får jag bara i ca 40 liter. Shell V-Power pumparna brukar oftast kunna fylla tanken.

Postat: tis 11 dec 2007, 10:30
av Addekarlsson
Kan vara så enkelt att vissa pumpars handtag är lite "felvinklade", vilket gör att när det börjar bli fullt, så blir det sånt mottryck att pumpen slår ifrån.
Testa då vinkla om handtaget lite, och se om det hjälper.

Likaså kan det bero på att vissa pumpar har lite högre tryck, som gör att soppan "slår tebax" i påfyllningsröret.

På den lokala statoilmacken, som numera är en automatstation, så får jag numera luta handtaget lite, för att kunna tanka på handtagsspärren. Annars slår den ifårn, för handtaget är felvinklat.

Några tankar bara...

Mvh/ Adde

Postat: tis 11 dec 2007, 10:49
av greeeken
Kan det inte vara så att det är för mkt lugft i tanken att luften inte kan komma ut?

Postat: tis 11 dec 2007, 11:11
av SeEmSi
Jag har provat det mesta med att vinkla hit och dit och vänta etc men det är stört omöjligt att få in mer än nån liter till när det börjar trilskas.

Vet att det finns nån annan tråd här där flera hade liknande problem.

Postat: tis 11 dec 2007, 12:02
av Brainy

Postat: tis 11 dec 2007, 14:05
av flink
Bara en liten grej som hände mig.. är nog inte samma fel på din bil skulle jag gissa....men iaf.
Jag hade tankat bilen, full tank, körde iväg och började kolla på tankmätaren.
Ser då att den visar strax över halv tank!
Jag fattar ingenting!?!? Åker tillbaks och testar tanka mer, men det går inte i en droppe till! Fattar fortfarande ingenting.... kör en bit och märker att vindrutetorkaren går segt som f*n när jag slår på den. Efter ett tag så slocknar bilen...helt stendöd!

Felet: Jo, generatorn var helt död. :)
Bytte ut den och allt funkade kalas tills att den pajade igen!

Postat: tis 11 dec 2007, 14:35
av Gamliz
flink skrev:Bara en liten grej som hände mig.. är nog inte samma fel på din bil skulle jag gissa....men iaf.
Jag hade tankat bilen, full tank, körde iväg och började kolla på tankmätaren.
Ser då att den visar strax över halv tank!
Jag fattar ingenting!?!? Åker tillbaks och testar tanka mer, men det går inte i en droppe till! Fattar fortfarande ingenting.... kör en bit och märker att vindrutetorkaren går segt som f*n när jag slår på den. Efter ett tag så slocknar bilen...helt stendöd!

Felet: Jo, generatorn var helt död. :)
Bytte ut den och allt funkade kalas tills att den pajade igen!
Nej, mina vindrutetorkare funkar fortfarande prima... :)

Postat: tor 13 dec 2007, 21:38
av CSV
Om ni tittar på utloppet på Pistolventilen sitter det ett litet hål alldeles bredvid
utloppet, när det hålet täcks slår pistolen ifrån.
Fungerar med venturi effekt när vakumet försvinner släpper ett membran och
pistolen stängs.
Alltså försök vinkla pistolen så att det inte "skvätter" in i avkänningen.
Olika fabrikat är på pistoler är "olika" bra även hastigheten på pumptyper varierar
mellan ca28 L/Min till ca 48L/Min.
För Diesel gäller även att Biodiesel skummar ej ,vanlig Diesel skummar och gör att
pistolerna slår ifrån.

S60 2,5T