Sida 1 av 1
Öppen dump på T5a
Postat: mån 10 dec 2007, 15:19
av greeeken
Vad man hört och läst här så ska man ju inte ha det pga det kan skada motorn.
Har en bekant som har en T5a med öppen dump
Den går dåligt tycker jag ,men han är ju så kär i Ptssssscchh ljudet.
Tycker fan den går som min 170 hästars volvo
Har jag fel när jag säger till honom att det kan skada motorn?
Re: Öppen dump på T5a
Postat: mån 10 dec 2007, 15:27
av Brainy
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 skrev:På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.
Med dump menar han då atmosfärisk avlastningsventil dvs en "öppen dumpventil."
Är väl bättre att han monterat ett öppet luftfilter så han iaf får lite mer dumpljud än normalt.
mvh
Anders
Re: Öppen dump på T5a
Postat: mån 10 dec 2007, 19:59
av greeeken
Brainded skrev:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 skrev:På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre. LMM har alltså som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt.
Med dump menar han då atmosfärisk avlastningsventil dvs en "öppen dumpventil."
Är väl bättre att han monterat ett öppet luftfilter så han iaf får lite mer dumpljud än normalt.
mvh
Anders
Hej , jo det är precis det jag menade.
JA det är vad jag oxå sa men tydligen så går det inte hem hos honom.
Postat: tis 11 dec 2007, 23:02
av Honke
Nej det skadar inte motorn, det som händer är att under en mycket mycket liten tid så går motorn lite "fett" pga att du dumpat ut den "överflödiga" av luftmängdmätaren uppmätta luften, detta rättar ju dock till sig i princip direkt när du börjar gasa igen.
Ring annars o prata med dom på Autotech eller MTE det gjorde jag när jag skulle montera på min.
Postat: ons 12 dec 2007, 09:23
av greeeken
Honke skrev:Nej det skadar inte motorn, det som händer är att under en mycket mycket liten tid så går motorn lite "fett" pga att du dumpat ut den "överflödiga" av luftmängdmätaren uppmätta luften, detta rättar ju dock till sig i princip direkt när du börjar gasa igen.
Ring annars o prata med dom på Autotech eller MTE det gjorde jag när jag skulle montera på min.
Du har säkert rätt.
Jag basear bara på gamla s40 där var det väll inte så kul med öppen dump, eller var det på Saab bilar? :shock: