Sida 1 av 1

Endast konstant värme på passagerarsidan!

Postat: lör 08 dec 2007, 13:44
av Hjördis från Finland
Mitt problem är att ECC-anläggningen endast levererar ca. 30 graders värme på passagerarsidan i min S60 T5 från 2001. Det går alltså inte att få någon annan värme på luften oavsett vad för inställning man väljer (auto, manual, ac on/off, olika värme med reglagen). På förarsidan fungerar allt perfekt i alla lägen och ger den värmen/kyla man önskar.

Bilen var in till blåa här i Finland i förra veckan å fick ny programvara (Total CAN) men det var tydligen inte problemet. Följande var enligt dem att prova byta ut spjällmotorn (250 euro = 2300 kronor) som styr värme/kyla till passagerar sidan och om inte det hjälper byta ut hela ECC-panelen med styrenhet (722 euro = 6650 kronor bara delen, billigar dock från krockade bilar).

Det jag skulle behöva åsikter om är vilken del det är fel på för att spara en hel del pengar. Själv tror jag det är passagerarsidans värmereglage på ECC-panelen eller kontakten mellen reglage och CCM som är sönder. Detta har jag kommit fram till då fläkten inte alls reagerar då man ställer vredet för passagerarsidan till max (rött sträck) eller min (blått sträck) såsom den gör på förarsidan.

Reagerar fläkten (börjar blåsa hårt) i era bilar då ni vrider passagerarsidans temperaturvred till max/min?

Har någon erfarenhet av att själv försöka reparera liknande problem (söndrigt vred/spjällmotor)?

Kan felet vara något annat en dessa två ovannämnda komponenter?

Tacksam för svar!

Postat: sön 09 dec 2007, 10:15
av Pelle
Ja fläkten skall börja blåsa på "full fart" när du vrider tempreglaget på Min eller Max. (Förutsatt att ECC:n är inställd på Auto)

Om den inte gör det för dig då har du nåt knas på ECC:n panelen.

Om den gör det men temperaturen fortfarande är 30 grader så gissar jag på spjällmotorn.

Postat: sön 09 dec 2007, 12:34
av petgus
Jag har samma problem på min S60 AWD -02.
Fick ny programvara och de justerade spjället.
Detta har hjälpt något, av och till sprutar det varmluft
från passagerarsidan. När jag vrider på tempinställningen
fram och tillbaka några gånger, upplever jag att det blir bättre.

Re: Endast konstant värme på passagerarsidan!

Postat: mån 10 dec 2007, 00:48
av Sparkz
Hjördis från Finland skrev: Följande var enligt dem att prova byta ut spjällmotorn...
Gah! Felsökning! Hur svårt är det att se om den rör sig som den ska? Och det går att titta på signalerna från både vredet och lägesgivaren i spjällmotorn i VIDA. Som du beskriver det låter "felsökningen" inte så övertygande. Men det kan ju vara lite informationsbortfall på vägen mek-->kundmottagare-->dig-->jagrullar också...
Det är inte så mycket du kan göra själv tyvärr, VIDA är ganska nödvändigt vad man än gör nuförtiden...

Postat: tis 11 dec 2007, 18:58
av Hjördis från Finland
Tack så mycket för era svar!

Glömde att nämna i mitt ursprungliga inlägg att de inte hittade några felkoder på verkstaden.

Verkar dock vara så att det är fel på vredet/panelen då inte fläkten i min bil reagerar då man vrider passagerarsidans ratt till min/max såsom det gör i era bilar (åtminstone Pelles) och i min bil på förarsidan.

Om jag förstod Sparkz svar rätt så borde alltså dom på verkstaden, endast med datorns (VIDAs) hjälp, kunna avläsa ifall värmevredet ger signal eller inte samt om spjället rör på sej eller ej. Detta måste jag ta och påpeka då jag pånytt för bilen på service, ifall dom inte av någon orsak känner till att det är möjligt (verkar lite så eftersom dom inte kunde ge noggrannare orsak till felet).

Postat: ons 12 dec 2007, 22:31
av Bias s60
hej
det sitter ett litet galler vid temp-rattarna en liten givare som gömmer sig bakom ett galller den kan d vara fel på. bytte den på en v70 2001, s80 99, dom hade den benägenheten att inte lyda riktigt som beskrivs ovan. man kan byta den själv genom att lossa fronten, givaren kostar ca 700kr. (bara ett tips)

vänligen Tobias

Postat: mån 17 dec 2007, 19:44
av Hjördis från Finland
Tack för tipset Tobias!

Tempgivaren och dennas fläkt fungerar dock utmärkt. Fläkten har putsats och det har kontrollerats att den snurrar som den skall. Tempgivaren i ecc-panelen kan det heller inte vara fel på, eftersom temp-automatiken på förarsidan fungerar perfekt.