Sida 1 av 1
Trasiga låsbultar för hjul, olika modeller
Postat: ons 05 dec 2007, 20:05
av LaRy
Jag har noterat att Volvo använder låsbultar för hjul av två olika modeller. En modell har roterande ytterring för att det ej skall fungera med att slå på en hylsa för att lossa bulten utan nyckel. Andra modellen är tillverkad i ett enda massivt stycke.
Angående all denna debatt med trasiga låsbultar, är det lika stor risk för båda modellerna att de ej går att lossa? Jag vill veta ifall jag är i riskzonen.
Postat: ons 05 dec 2007, 20:42
av #27
De är klart lättare att få bort den "massiva"hjulbulen än den med lös ring runt då man kan slå på en hylsa..
Postat: ons 05 dec 2007, 22:35
av LaRy
Vad jag frågar är ifall det är lika dålig kvalitet på båda typerna
Postat: tor 06 dec 2007, 00:11
av gooose
Det största problemet med låsbultar är inte kvaliten utan MUTTERMASKIN eller vad folk vill kalla det Drages bulten åt för hand dock ej hårt utan med rätt åtdragnings moment och insmord så är det vanligtvis inga problem
Det alla skall veta är att väldigt få bilar har insmorda hjulbultar dom flesta som har problem är inte smorda och en komentar som är vanlig är att man var osäker på om det var till räckligt draget så man drog lite xtra
Finnes åtdragnings moment för detta så nyttjar man detta = mindre problem
Verkstäder som byter hjul har oftas god rutin på detta även då dom använder maskin för att byta hjul Yrkes erfarenhet
Men vid däckskiftet högsesong kan xtra personal sättas in med ringa kunskap om vad som är rätt eller fel och där föstöra för många vilket är beklagligt och tråkigt
Så för alla som "kan själv" Smörj in och dra"Lagom hårt"
Goose
Postat: tor 06 dec 2007, 08:11
av LaRy
Tack gooose för ditt utmärkta svar. Jag byter däck själv, smörjer bult och kors- drar med momentnyckel ca 160Nm. Det innebär att jag ej bör få problem. Jag forsätter att använda låsbultarna.
PS. Med egen kunskap från mekanisk industri är jag förvånad att det finns "folk" som vågar dra ett aluminiumförband utan momentnyckel.
Postat: tor 06 dec 2007, 18:50
av gooose
160Nm verkar lite mycket skall kolla detta till i morgon det ringer en liten klocka om 90 lr 110 Nm men till i morgon så vet jag xakt
Låsmuttern kan man minska lite ytterligare jämfört vad man drar resterande så säkerställerman att den ej havererar/spricker
i samma veva så underlättar det även för personer med rymligt samvete(Tjuvar) men dom tar ju det dom vill även om man svetsar fasthjulen och sänker ner den på havet botten varje kväll
Goose
Postat: tor 06 dec 2007, 19:19
av #27
gooose skrev:160Nm verkar lite mycket skall kolla detta till i morgon det ringer en liten klocka om 90 lr 110 Nm men till i morgon så vet jag xakt
140Nm på en V70N.
Postat: mån 10 dec 2007, 23:52
av gooose
V70N 140 Nm. 7-900 85 Nm. 850/v70 110 Nm
Och välsmorda gängor så bör man gjort vad man kan för att undvika problem
Men det kan skita sig
ändå om man har otur