Fråga ang Volvos bakre orginal-fjädrar
Postat: lör 01 dec 2007, 13:43
Tjena!!!
Tänkte ta bort min sänkningssats ifrån bilen (V70N 2,4T-01). Har tröttnat på alla vibrationer p g a felslitaget på bakdäcken eftersom man får för stor negativ camber (= långt utanför toleransnivån). Visst är det skitsnyggt med sänkta bilar, men inte till det priset det kostar p g a volvos dumma bakkonstruktion.
Som tur är så har jag sparat originafjädrarna....
Nu till min fråga:
Hur ser man på fjädern vilken ände som skall vara uppåt respektive nedåt. På framfjädrarna är det ju solklart då de är olika i ändarna (bredare-smalare fjäder), men hur är dert med bakfjädrarna. I mina ögon ser de ju likadana ut i ändarna....finns det någon markering eller dylikt eller har det ingen betydelse?
Är det något speciellt man bör tänka på när man byter tillbaka fjädrarna? Självklart skall jag göra rent ifrån sten och smuts samt sätta dit nya isolatorer och göra en ny hjulinställning, men är det något annat jag bör tänka på?
// Mr 76
Tänkte ta bort min sänkningssats ifrån bilen (V70N 2,4T-01). Har tröttnat på alla vibrationer p g a felslitaget på bakdäcken eftersom man får för stor negativ camber (= långt utanför toleransnivån). Visst är det skitsnyggt med sänkta bilar, men inte till det priset det kostar p g a volvos dumma bakkonstruktion.
Som tur är så har jag sparat originafjädrarna....
Nu till min fråga:
Hur ser man på fjädern vilken ände som skall vara uppåt respektive nedåt. På framfjädrarna är det ju solklart då de är olika i ändarna (bredare-smalare fjäder), men hur är dert med bakfjädrarna. I mina ögon ser de ju likadana ut i ändarna....finns det någon markering eller dylikt eller har det ingen betydelse?
Är det något speciellt man bör tänka på när man byter tillbaka fjädrarna? Självklart skall jag göra rent ifrån sten och smuts samt sätta dit nya isolatorer och göra en ny hjulinställning, men är det något annat jag bör tänka på?
// Mr 76