Sida 1 av 1

Värme i Bilen

Postat: fre 30 nov 2007, 10:05
av edtjons
Har en V70 2,4 -06

Tycker att det tar en väldig tid att få upp värmen i bilen, även dåligt drag
i alla utblås. Någon fler som tycker som jag?
Hade en Audi innan och den tycker jag blev varm skitsnabbt, när man bor i Norrland vill man ha värme snabbt. Funkar inte bara med skogsstjärnan för att bli varm.

Postat: fre 30 nov 2007, 12:38
av Infide
Har du auto på fläktarna?

Postat: fre 30 nov 2007, 12:43
av Anders E
Kallstartar du bilen och direkt sätter på fläkten på högsta kan det nog ta en stund.

Postat: fre 30 nov 2007, 12:44
av Infide
Låt fläkten gå på auto så startar den själv när det finns stabil värme att tillgå.

Postat: fre 30 nov 2007, 14:47
av edtjons
Jo jag kör på auto. Men tycker att det tar lång tid gämfört med min förra bil. Kan det vara så att man borde byta termostat?

Postat: fre 30 nov 2007, 14:59
av Mikael_0223
Personligen tycker jag att auto-läget sällan är ngn hitt på vintern, jag brukar reglera vart det skall blåsa och reglera fläkten manuellt.

Kommer motorn upp i temperatur eller ligger mätaren i början på skalan??

//
Micke

Postat: tor 06 dec 2007, 20:27
av roggama
Tycker också att det är riktigt dålig värme ,har nästan full värme och full fläkt jämt på vintern.Har bytt både termostat och kylvätska (volvo).Går inte att jämföra med min andra bil 744 gl 88,dåligt av en så pass ny bil. V-70 2.4t -01

Postat: tor 06 dec 2007, 22:52
av LaRy
Jag har också erfarenhet från Volvo 740 med automat. Där kom värmen betydligt snabbare än på min S80, jag skulle vilja påstå att den var uppe i full drifttemp på 5 minuter. Min personliga gissning är att den gamla 740'an sörplade jämförelsevis mycket bränsle då den var kall. Det är ju faktiskt motorns dåliga verkningsgrad som ger överskottsvärme att värma bilen. Jämför man en diesel så kommer värmen mycket långsammare just på grund av den bättre verkningsgraden som ger mindre förlustvärme. Den nyare S80'an drar förmodligen hälften i bränsle när den är nystartad.
Det är just denna dåliga värme i starten som gör mig förbannad när Volvo monterar sin kontaktvärme utanpå motorblocket. Denna bil skulle verkligen behöva en "doppvärmare" i vattnet.
Presis som Mikael 0223 brukar jag manuellt dra på fläkten manuellt. Det gör jag när jag ser att tempnålen har lättat. Då blåser det ljummet. Automatiken drar inte igång fläkten på krypfart förrän första strecket passerats och bra fart kommer då tempnålen passerat 2 streck.