Sida 1 av 2

Problem vid inkoppling av extraljus

Postat: tor 29 nov 2007, 19:20
av matte75
Farsan skulle montera mina tre extraljusen idag och jag har köpt knappen till att kunna stänga av dom med. Knappen har jag satt dit innan och den lyser ju blått när mina helljus är på. Men när han kopplat ihop relät med kontakten som sitter nere vid vänster skärmen så funkar inte lamporna. Från kontakten har vi kopplat till 85 och 86 på relät. Är det fel eller rätt? Ska man kanske koppla ihop allt innan man sätter i knappen inne i kupèn?? Vad kan det annars vara för fel??

Fick tjuva ström från helljusen så länge för att få det att funka. Men vill ju helst ha det kopplat till knappen inne i kupèn så man kan stänga av dom när det snöar mycket eller vid dimma.

Tacksam för tips.

Postat: tor 29 nov 2007, 19:51
av Magren
Kontrollera först om relät drar när du slår på helljuset.

Postat: tor 29 nov 2007, 20:09
av tracker
cem-enheten jordar ner relät
konstant (via säkring)+ på 86 och kabel vid skärm på 85 som jordar ner relät

Postat: tor 29 nov 2007, 20:12
av matte75
Magren skrev:Kontrollera först om relät drar när du slår på helljuset.

Relät funkar nu när jag har kopplat utan den fördragna kontakten vid vänster skärm. Vi tog ström från helljuset.

Postat: tor 29 nov 2007, 20:16
av matte75
tracker skrev:cem-enheten jordar ner relät
konstant (via säkring)+ på 86 och kabel vid skärm på 85 som jordar ner relät
Jag klipper in text från ett annat inlägg gjort av Cimmen:

Hur som så det kontaktstycke som sitter mellan skärmen och luftburken finns det 2 kablar anslutna till. Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kabel.

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.


Så här har vi kopplat. Skillnaden var att jag hade redan satt i knappen inne i kupen innan vi kopplade ihop allt.

Postat: tor 29 nov 2007, 20:17
av henka35
Du tar styrström och jord till relät från någon av de två kablarna, spelar ingen roll vilken du väljer. Eftersom du styr relät genom jordning via CEM.
Sedan är det bara att tuta och köra!

Postat: tor 29 nov 2007, 20:24
av matte75
henka35 skrev:Du tar styrström och jord till relät från någon av de två kablarna, spelar ingen roll vilken du väljer. Eftersom du styr relät genom jordning via CEM.
Sedan är det bara att tuta och köra!
Är det rätt så som jag gjort då?

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.


Så här har vi kopplat. Skillnaden var att jag hade redan satt i knappen inne i kupen innan vi kopplade ihop allt.


Läste ett annat inlägg av dig att an ska lossa minus på batteriet och sen ha tändningen i läge II innan man monterar tillbaka minuspolen. Kan det bero på att jag inte lossade minus-polen och satte nyckeln i läge II??

Postat: tor 29 nov 2007, 20:41
av henka35
Ja du måste lossa -polen och lägga nyckeln i läge II innan du lägger tillbaka den. Då ska det fungera.

Postat: tor 29 nov 2007, 20:46
av Marbas
henka35 skrev:Ja du måste lossa -polen och lägga nyckeln i läge II innan du lägger tillbaka den. Då ska det fungera.
Varför då? Gör man inte detta för att inte riskera att airbagen löser ut efter bortkopplat batteri och man slår om nyckeln i läge II första gången? Förstår inte vad som hjälper med att ha nyckeln i läge II när man kopplar in batteriet, men det kanske finns någon förklaring?

För övrigt tror jag inte att du monterade in knappen innan kabelsatsen ska påverka att det inte fungerar nu.

Postat: tor 29 nov 2007, 20:48
av matte75
henka35 skrev:Ja du måste lossa -polen och lägga nyckeln i läge II innan du lägger tillbaka den. Då ska det fungera.
Får väl ta och testa detta i helgen.Tack för alla tips.