erdal skrev:...och körde till det stod 0km med bensinen som finns i tanken!
Betyder det att du körde tills färddatorn visade att det var 0km kvar till tom tank? För i så fall har du ju ändå använt dig av färddatorn. Vad de andra menar är att göra enligt följande:
1. Fyll tanken med bränsle. Fyll bara på tills tankhandtaget stannar av sig själv, dvs överfyll INTE.
2. Nollställ trippmätaren. Det är den som syns under hastighetsmätaren. Du har två trippmätare, en T1 och en T2, nollställ båda för säkerhetsskull.
3. Nu kör du med bilen som du brukar göra, dvs inte onormalt hårt eller extra fint.
4. När reserven börjar lysa är det dags att tanka. Tanka på samma sätt som i punkt 1 ovan (dvs överfyll INTE) och notera mängden drivmedel.
5. Läs av trippmätaren som du nollställde i punkt 2 ovan.
Din medelförbrukning blir antalet liter du tankade delat med antalet mil du kört (l/mil). T.ex. du tankar 65 liter och har kört 79 mil, så blir snittförbrukningen 65/79 = 0,82 l/mil.
Vill du ha en "säkrare" snittförbrukningssiffra så lägger du ihop mängden bränsle från flera tankningar samt den totala körsträckan.
Kan tillägga att min färddator visar 0,1 - 0,15 l/mil för lite, dvs bilen dricker mer än vad färddatorn visar (vilket inte är ovanligt på Volvosar), därav att man inte ska lita på färddatorn.
Lycka till!