Sida 1 av 2

Dumpventil

Postat: sön 05 jun 2005, 22:28
av Tjabo_s
Hörde genom Autotech att det inte är bra att montera dumpventil på V70N T5 eftersom dom har ett speciellt retursystem. (kommer inte ihåg exakt) Någon som vet något eller kanske har en T5:a som monterat dump på. Har en -02:a och är lite sugen på det goa pyset. :P

Postat: sön 05 jun 2005, 23:26
av Loner
Nu är jag inte insatt riktigt hur systemet är konstruerat på T5:an, men en otrimmad T5:a lär nog bara må sämre med en öppen dumpventil (det gör ju egentligen dom flesta bilar). Skall vara om du har så mycket övertryck att du helt enkelt måste ut med trycket för att inte blåsa sönder grejorna..

Sen att bland det värsta jag vet är alla audi's och saab'ar som åker omkring och bara pyser hela tiden.

Har ju t.om sett dump-emulatorer att sätta på icke turbobilar, amn sätter helt enkelt en högtalar under huven och spelar upp ett insåelat "dumppys" via en tryckknapp i kupén..

/L

Postat: mån 06 jun 2005, 15:38
av Tjabo_s
Jag har chippat den så den laddar mellan 1.2 - 1.25 sen ska jag ha 3" från turbon så effekten lär hamna nånstans runt 310-320hk.

Postat: tis 07 jun 2005, 06:00
av Loner
Tjabo_s skrev:Jag har chippat den så den laddar mellan 1.2 - 1.25 sen ska jag ha 3" från turbon så effekten lär hamna nånstans runt 310-320hk.
Då låär det väl inrte vara nån fara för grejorna,
varför släppa ut trycket när du lika väl kan behålla det inför nästa uppvarvning? Men visst vill du ha promt ha ljudet, så byt ut till öppen dump. Men du får ju kanppast nån annan effekt än att det pyser som en saab.

/L

Postat: ons 08 jun 2005, 13:34
av mackeman
Dumpventilen funktion är ju att släppa ut övertrycket som blir när man stänger gasspjället så det inte går tillbaka till turbon och får den att tvärstanna. Då har du längre reaktionstid på att få turbon att snurra igen än om du släpper ut trycket och turbon aldrig stannar. En turbo snurrar ju med ett par 100 000 rpm så det är bättre för själva turbon än att den tvärnitar. Nu har ju många turbo bilar redan dumpventiler och wastegates original men det kan vara bra om man trimmar att byta ut dessa då de är inställda efter original laddtryck.

Postat: ons 08 jun 2005, 15:24
av Addekarlsson
Alla bilar som har LMM ska ha en återcirkulerande dump. Detta för att LMM mäter ju hur mycket luft som passerar, och dumpar man ut en del av det i atmosfären, så lurar du boxen, vilket leder till 100% strul....
Med en återcirkulerande dump försvinner ingen luft, och allt är som boxen tror det ska vara.

Sen att inte alla bilar gillar en dump, det är ett annat mysterium som inte jag kan så mycket om.

Dessa uppgifter är jag relativt säker på, för jag har kontakt med Turbo Center i Stockholm löpande just nu, då vi håller på att leta fram en vettig dump till min Bertone för tillfället.
Jag skriver relativt säker, för jag kan inte garantera vad andra säger. :wink:

Mvh/ Adde

Postat: tor 09 jun 2005, 21:32
av Tjabo_s
Jag tackar alla för visat intresse. Det är ju inget måste med dump för mig så jag får njuta av det härliga tjutet av turbon istället.

Postat: ons 03 jan 2007, 19:43
av wengen
Addekarlsson skrev:Alla bilar som har LMM ska ha en återcirkulerande dump. Detta för att LMM mäter ju hur mycket luft som passerar, och dumpar man ut en del av det i atmosfären, så lurar du boxen, vilket leder till 100% strul....
Med en återcirkulerande dump försvinner ingen luft, och allt är som boxen tror det ska vara.

Sen att inte alla bilar gillar en dump, det är ett annat mysterium som inte jag kan så mycket om.

Dessa uppgifter är jag relativt säker på, för jag har kontakt med Turbo Center i Stockholm löpande just nu, då vi håller på att leta fram en vettig dump till min Bertone för tillfället.
Jag skriver relativt säker, för jag kan inte garantera vad andra säger. :wink:

Mvh/ Adde
men jag köpte precis ett dumpkit från JBR med en atmosfärisk dumpventil som dom rekomenderade till min V70 2,4T -00 .Dock så fungerar det tydligen inte om man har en V70N men du menar alltså att det inte skulle fungera bra på min heller

Postat: tor 22 mar 2007, 18:08
av Honke
wengen skrev:
Addekarlsson skrev:Alla bilar som har LMM ska ha en återcirkulerande dump. Detta för att LMM mäter ju hur mycket luft som passerar, och dumpar man ut en del av det i atmosfären, så lurar du boxen, vilket leder till 100% strul....
Med en återcirkulerande dump försvinner ingen luft, och allt är som boxen tror det ska vara.

Sen att inte alla bilar gillar en dump, det är ett annat mysterium som inte jag kan så mycket om.

Dessa uppgifter är jag relativt säker på, för jag har kontakt med Turbo Center i Stockholm löpande just nu, då vi håller på att leta fram en vettig dump till min Bertone för tillfället.
Jag skriver relativt säker, för jag kan inte garantera vad andra säger. :wink:

Mvh/ Adde
men jag köpte precis ett dumpkit från JBR med en atmosfärisk dumpventil som dom rekomenderade till min V70 2,4T -00 .Dock så fungerar det tydligen inte om man har en V70N men du menar alltså att det inte skulle fungera bra på min heller
Kommer säkert funka helt kanon, hade öppen dump på min V70R -98 innan o det var absolut inga som helst problem.

Montera och tuta o kör!! :lol:

Postat: fre 23 mar 2007, 06:38
av VolvoB20
Men hallå !!!!!!!!!!!!!!!!

Alla turbobilar jag har mekat med har en dumpventil ORIGINAL monterat. Har inte volvo det också?

Orginaldumpen sitter ju mellan turbons utlopp och inlopp så att den återcikulerar luften så att trubon inte ska tappa fart vid växlingar.

Det fungerar perfekt och gör att LM fungerar som den ska.

Att slita loss den slangen och dumpa luften rakt ut (öppen dump) gör ju att det låter ball men motorn går skit.

SKa du ha öppen dump måste du bygga om till VPC.